NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
SAATEKS

Tänu teatriteadlaste Karin Kase ja Lea Tormise viljakale tööle on meil olemas põhjalik eesti draamateatri ajalugu kuni aastani 1965. Praegu on koostamisel selle järg. Eraldi raamatuks on saanud mitme teatri ajalugu. On olemas ülevaateid muusika- ja tantsuteatri alustajatest ning edasiviijatest. Kõigis neis väljaannetes on enamasti vaikimisega mööda mindud nukuteatrist, sest see pole mahtunud ühegi žanri liistudele. Ja ometi on nukuteater omaette teatriliigina eksisteerinud meie teatrimaastikul juba üle 65 aasta, neist viimased viiskümmend kaks iseseisva Eesti Riikliku Nukuteatrina.

Eike Värgi pikaajalise uurimistöö tulemusena on esimene põhjalik ülevaade Eesti kutselise nukuteatri ajaloost lõpuks teie ees. Kahjuks ei täitunud lootus saada see töö kaante vahele Eesti Riikliku Nukuteatri 50. sünnipäeva aastal. Ega see olekski olnud rõõmus juubeliraamat, vaid tõsine ja sügav kummardus nende ees, kes alustasid, nende ees, kes aastakümnete jooksul on sõna otseses mõttes nukku kõrgel hoidnud. See raamat pidi olema toeks uutele tulijatele, pidi aitama neil mõista, millele nad oma käe on andnud, pidi kindlustama, et nad eelnevate põlvede kogemustele toetudes ja vigadest õppust võttes suudaksid edasi minna, et säilitada Eestis ühte maailmas kõige levinumat teatriliiki. Ei ole täitunud see lootus tänaseni. Ehk kunagi hiljem. Tänu Eesti Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapitali toetusele on täna teie ees vaid selle raamatu CD ja võrguväljaande jaoks kohandatud versioon. Teie ees on katse jäädvustada nende inimeste töö, kes on nukkudele pühendanud kogu oma elu.

Jälginud teatrikriitikuna ER Nukuteatri arengut 1980-ndatel aastatel, hakkas Eike Värk 1987. aastast alates koguma intervjuusid ja mälestusi selle teatriga pikka aega seotud inimestelt. Tulemuseks on mitmed kümned tunnid lindistatud vestlusi ja nende alusel kirja pandud käsikirju, kus on jäädvustatud paljude nende teatriinimeste meenutused, keda täna enam meie hulgas ei ole ja kelle mälus talletatu oleks meile alatiseks kadunud olnud. Nende hulgas võiks nimetada Meta Jürgot, Hilja Jänest, Bruno Mitti, Olaf Paesülda, Salme Reeki, Olli Ungveret, Harald Tomsonit Herta Kaljumaad, Malle Peedot. Väga väärtuslikud nukuteatri ajaloo jäädvustamisel on olnud vestlused Rein Aguri, Ferdinand Veike, Aino Raid-Leiese, Väino Luubi, Ester Purje, Kalju Reneli, Elsa Startšenko, Hendrik Toompere ja mitmete teistega.

Suureks abiks meie teatriloo mõistmisel ja selle raamatu kokkuseadmisel olid Eike Värgile ka ühe alustaja Taavet Poska käsikirjalised mälestused, Oskar Liigandi üsna põhjalik nukuteatri ajaloo käsitlus, Hilja Jänese poolt üles kirjutatud Alice Kaktus-Mägi mälestused, Tiina Vapperi jäädvustatud Ingrid Kivirähki emotsionaalsed meenutused tema teatriteest ja veel mitme teatrimehe käsikirjad ja raamatud (Helmut Vaag, Leo Kalmet jt).

Trükisõnas ilmunud etenduste vastukajad ja teatripoolsed tutvustused, arhiivimaterjalid (ER Nukuteatri arhiiv, Eesti Teatri- ja Muusikamuuseumi ning Riikliku Keskarhiivi fondid), hulk eri aegadel nukuteatri kohta kirjutatut Rahvusraamatukogu ja Tartu Ülikooli Raamatukogu fondidest, virnade viisi vanu ajalehti ja ajakirju – läbitöötatud materjali hulk on tohutu. Ja sellest materjalist tuli teha valik, mis annaks meile usaldusväärse pildi nukukunsti arengust, sellest, kuidas läbi otsingute ja leidmiste, läbi eksirännakute on jõutud selle nukuteatrini, mida meie vaatajad tänapäeval tunnevad. Kui leiduks veel uurijaid, kes selle põneva rännaku läbi arhiivide ja ajalehtede ette võtaksid, küllap nende koostatud tekst saaks teistsugune. Kuid ometi usun, et põhiliste hinnangute poolest see raamat käesolevast ei erineks. Et vältida subjektiivsust, on Eike Värk püüdnud esile tuua erinevaid vaateid, võrrelda erinevate kriitikute suhtumist nähtud etendustesse.

Nukuteatri ajaloo esimene variant valmis Eike Värgil ER Nukuteatri 40. sünnipäevaks 1992. aastal. Olud selle trükis ilmumiseks polnud aga veel küpsed. Töötanud käsikirjaga edasi, kaitses Eike Värk 1999. aastal magistrikraadi. Teie ees oleva teksti aluseks ongi see magistritöö, milles olen loetavuse huvides ja korduste vältimiseks teinud kärpeid ja ümberpaigutusi. Eike Värgi koostatud lavastuste nimistu ja minu poolt lisatud kroonikad ning isikuandmed on üle kontrollitud ja täpsustatud ER Nukuteatri arhiiviandmete, isikliku arhiivi ja ilmunud kroonikate põhjal. Andmete erinevuse korral eri allikates olen lähtunud kõige usaldusväärsemast allikast või osutanud leitud erinevustele, lootuses andmete täpsustumisele tulevikus. Olen tänulik kõigi kommentaaride eest.

Keelelise korrektuuri ja väärtuslike nõuannete eest tahan avaldada tänu Laine Kukele, kelle pikaajalised kogemused teatriraamatute toimetajana olid käesoleva teksti koostamisel hindamatuks abiks.

Harry Gustavson, koostaja.

Novembris, 2004

Edasi

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)