NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

TÕUSUAASTAD (1956 – 1963)

KUNSTNIK NUKUTEATRIS

Raivo Laidre Kalevipoja nukuga.Eesti Nukuteatri areng, tema õnnestumised ja ebaõnnestumised on olnud tihedas seoses kujundusliku külje arenguga. Nagu lavastajatöö põhiraskus lasus F. Veike õlgadel, nii oli kunstnikutöö aastail 1956–1963 Raivo Laidre kanda. 38-st lavastusest kujundas vaid ühe – “œIsand Seguini kitsekeseIngrid Kiivit, kõik ülejäänud lavastused kujundas R. Laidre. Tõsi küll, alates aastast 1961 oli seitsme lavastuse nukkude kujundamisel Raivo Laidrele abiks nukuskulptor Irina Golditš.

Üha enam hakkas kriitikute seast kostma hääli, et Nukuteater peaks leidma võimalusi külaliskunstniku rakendamiseks, kuna ka kõige paremale kunstnikule käib üle jõu kujundada pidevalt kuus lavastust aastas, nagu Raivo Laidre seda pidi tegema Eesti Riikliku Nukuteatri loomisest peale. Suur lavastuste arv tingis paratamatult kordamisi ja sageli ei olnud kunstnikul ajapuuduses võimalik leida neid kõige paremaid lahendusi.

Vaatamata sellele, et kõik neil aastail ühtviisi ei õnnestunud, tegi R. Laidre nukuteatri lavakujunduse arendamisel ära suure töö. Ta leidis nukuetendustele oma stiili, ühtaegu euroopaliku ja samas sügavalt rahvusliku, järsult erineva slaavi nukuteatrist. R. Laidre otsingud siirdusid täpsuse, lakoonilisuse ja puhta ilu poole. Just selles kujundusdetailide nappuses oli iga eseme konkreetsus ja kujundlikkus suure tähtsusega. R. Laidre kujundatud töödest olid sel perioodil parimad “œKuradiveski” oma satiirilis-groteskse kunstikeelega, “œLumehelbekese kool” oma puhtuse ja ilu, “œHunt ja seitse kitsetalle” ning “œVihavaenlased” armsate karakteersete loomnukkudega ning “œHüpik-Hopik” ja “œPärdik ja Kastanipoiss” sootuks uudse, huvitava kunstnikupoolse lähenemisnurgaga.

Nukulavastuse kujunduslaadi rikastas ja aitas ilmekamaks muuta ka uute, sünteetiliste materjalide kasutuselevõtt. Kui varem kasutati nukkude valmistamiseks mitmesuguseid naturaalseid materjale – loomanahka, juukseid, puitu, pappmassi jne – siis 1950-ndate lõpul ja 60-ndate alguses lisandusid neile mitmed uued materjalid, mis andsid palju uusi võimalusi: poroloon, plastikaat, kapron, nailon jt.485 Kui esimestel aastatel valmistati nukkude pead enamasti pabermassist, kered traadist ja vatiinist, käed puust, siis hiljem võeti kasutusele kõikvõimalikud tekstiilijäätmed.486

Nukulava kujundus on tihedalt seotud üldiste kunstivoolude, eriti tarbekunsti arenguga. Siia lisanduvad veel rahvatraditsioonid. “œPärdiku ja Kastanipoisi” lavastuses võeti esmakordselt kasutusele liigendatud sirmid, mis võimaldasid mängu mitmel tasapinnal. Oli lavastusi, näiteks “œVihavaenlased” , kus vaasid, kausid, taldrikud ja teised majapidamisesemed olid kujundatud nukkudeks.

Nagu kirjutas L. Kalmet, oli nukkude kujundamisel kõige olulisem nuku pea: “œSiin on kunstnikel huvitavaid ja karakteerseid saavutusi, nagu Erak ja Luutsius “œKuradiveskis” , Sirje ja Kiir “œAareteotsijates” jm. Samuti on toredaid tulemusi ka loomade kujundamisel. Kuid alati pole kujundajad olnud järjekindlad ning peaaegu igas lavastuses leidub ilmetuid ja väheütlevaid nägusid (näiteks kooliõpetaja “œVäikemehe viperustes” jt.). Ilmetu nukk aga ei mängi näitlejale kaasa, ei toeta näitleja tööd. Nukunägude ilmestamisel peaksid kujundajad hoolikamalt otsima, et näos peegelduksid karakteri põhiomadused.” Kõige halvemini mõjub L. Kalmeti arvates liigne naturalistlik matkimine ja ta toob näitena Ema nuku “œAareteotsijates” ja Liiklusinspektori ning teised nukud “œVäikemehe viperustes” .487

Inimnukkude juures kohtab naturalistlikku kujundust aastail 1956–1963 küllalt sageli. Loomnukud on selleks ajaks enamalt jaolt inimnukkudest palju tinglikumad ja grotesksemad. Paljudes lavastustes (“œTalumatu elevandipoeg” , “œHunt ja seitse kitsetalle” , “œVõlukaloss” jt) on loomnukud omandanud inimese proportsioonid; nad on inimlikustatud nii oma olemuselt kui ka kujunduslikust küljest. Lisaks veel paras annus groteski. 1960-ndate aastate algul nukkude proportsioonid järk-järgult muutuvad: pead saavad järjest suuremaks ja ümmargusemaks, kael peenemaks jne. Palju uut tõi nukuteatrisse noor kunstnik Ingrid Kiivit (Agur). Tema kujundatud nukud lavastusele “œIsand Seguini kitseke” olid juba küllalt stiliseeritud.488 Vormiotsinguid leidub 60-ndate aastate algul veel teisteski lavastustes, nagu näiteks “œVihavaenlastes” , “œPärdikus ja Kastanipoisis” , “œPardike Tuttpütis” .

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)