II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE
VAHETUSEL (1968 – 1972)
EESTI TEATRI UUENEMISLAINE HAARAB KA NUKUTEATRI
Kuuekümnendate aastate lõpul alanud uuenduste aeg Eesti
teatrielus seostus eelkõige Evald Hermaküla ja Jaan Toominga nimega. Nende kahasse ettevalmistatud
õhtu Gustav Suitsu luulest Tallinna Kirjanike Majas ja E.
Hermaküla lavastatud “Tuhkatriinumäng” Vanemuise teatris olid
selle tegelik algus, kuigi uuenemishõngu oli tublisti juba
Voldemar Panso eksperimentaallavastuses “Tagasi
Metuusala juurde” (1964). Maad võttis traditsioonilisuse
eiramine teatris. Laval toimuvaga ei püütud imiteerida elu
tõelisust, vaid teatrit näidati alusest peale mänguna, kasutades
“täna mängime” vormi.
Üldised tendentsid ja arengud Eesti teatrielus ei saanud
mööduda Nukuteatristki. Nii nagu E. Hermaküla ja J. Tooming ei
rahuldunud traditsioonilise klassikalise mängulaadi võimalustega
draamateatris, nii ka R. Agur nukuteatris ei tahtnud tallata vanu radu. Juba
R. Aguri 60-ndate aastate lavastustes võis märgata seniste
trafarettide eiramispüüdu, rahulolematust olemasoleva ja
senitehtuga. Need lavastused olid tegelikult eelmänguks 70-ndate
aastate plahvatuslikule väljundile sirmivaba nukuteatri näol.
Tähendas ju R. Agur Eesti nukuteatri jaoks sedasama mis E.
Hermaküla ja J. Tooming draamateatri jaoks. Iseloomustamaks
60-ndate – 70-ndate aastate R. Agurit kui lavastajat sobib hästi
tsitaat Peter Brookilt: “Iga režissöör on teatud mõttes
pettur, teejuht öös. Kes maastikku ei tunne ja ometi pole tal
valikut – ta peab juhtima ja ise seejuures teed tundma
õppima.” (Nagu Mati Unt arvas selle tsitaadi sobiliku olevat
iseloomustamaks noort J. Toomingat ja E. Hermaküla.)
Seega siis eksisteerivad 60-ndate aastate lõpul Nukuteatris
kaks vastandlikku suunda: üks peanäitejuht Ferdinand Veike alalhoidlik, traditsioone austav ja
seniseid reegleid, ettekirjutusi ning tõekspidamisi järgiv
klassikaline nukuteater; ja teine Rein Aguri juhatusel olemasolevat
nukuteatri mudelit lammutada püüdev, uusi radu otsiv
eksperimenteeriv teater. Need F. Veike ja R. Aguri vastandlikud
lavastussuunad said kokku 7. aprillil 1968 esietendunud lavastuses
“Mis on hea
ja mis on paha” .
Lavastus “Mis on hea ja mis on paha” koosnes kahest
nukunäidendist: S. Prokofjeva “Kõige suurem
sõber” ja G. Sapgiri “Lõngast
lammas” . Esimese neist lavastas R. Agur, teise F. Veike. Neid
kahte näidendit ühendas ahnuse ja edevuse probleem. Mõlemale
näidendile olid omased lihtsus ja peen huumor ning vaimukus.
E. Niidu tõlkekeel lisas poeesiat ja võlu.
Muusika kirjutas mõlemale loole noor helilooja Kuldar Sink, kelle helikeeles peitus karakteersus ja
huumor. Kujukaid näiteid võib sellest leida H. Raa Eide kudumislaulus ning L. Mägi Kassipoja ja M. Korjuse Hiirepoja koraalisarnastes kurtmistes
“muudkui istu ja koo ja lõppu ei näe” .556
F. Veike “Lõngast lamba” lihtsat, selgesõnalist ja
värvikat lavastust toetas J. Maisaare rõõmsavärviline kujundus. Kunstnik oli
siin suutnud vältida lava ülekuhjamist pisidetailidega, mis
nukkude tegevuseks vähe ruumi jättis. Kriitikas märgiti J.
Maisaare kunstnikutöö kohta järgmist: “” Lõngast lamba”
nukud on hästi individualiseeritud ja pakuvad häid
mänguvõimalusi, välja arvatud lammas, mis võiks ehk pisut
liikuvam olla. Siin on silmi pilgutav ja suud paotav lõngakera,
siin on naiivsed, häbelikud naabrid ja kõige huvitavam nukk –
Eit. Tal on ahne, kõrvuni ulatuv suupragu, pikk terav nina ja
traatraamidega prillide taga pisikesed ümmargused liikuvad silmad.
H. Raa käes elab nukk nii orgaanilist elu, et tundub nagu muutuks
isegi tema rahutult pöörlevate silmade ilme!” 557
Näidendi peamiseks teemaks on ahnus. Ahne Eit ei raatsi oma
võlulammast vaestele naabritele laenata. Lammas lahkub seepeale
Eide juurest jäädavalt, harutades Eide vastse rikkuse viimseni
üles. “Lõngast maja, kuuri, tara ja eide rõivaste hargnemine
on näidendi kulminatsiooniks. Praegusel kujul aga on see stseen
ebahuvitav, sest tal puudub vajalik emotsionaalne laeng.” 558
“Kõige suurem sõber” oli samuti sirmilavastus, ent siingi
püüdis R. Agur millegi uudsema, ebatraditsioonilisema poole,
kutsudes endale sealjuures liitlaseks Kunstiinstituudi tudengi
Aime Undi. Kriitikale oli noore kunstiüliõpilase
eripära ja individuaalsus kohati vastuvõetamatu. Häirisid tema
kujundatud lavapinna määrdunud toonid, mis olid kontrastiks J.
Maisaare puhastele värvidele. Heideti ette nukukujunduse
stiililist ebaühtlust, mis võis olla taotluslik, aga mida võis
ka kirjutada noore kunstniku kogenematuse arvele. Äramärkimist
leidsid mitmed A. Undi vaimukad nukud eesotsas Krokodilliga.
Viimasega mängis säravalt ja humoorikalt R. Kuremaa. Krokodilli on kriitika arvanud tema parimate
näitlejatööde nimistusse. ““Mis on hea ja mis on halb”
lavastus näitab, et Nukuteater on julgesti asunud uusi teid
otsima,” väitis D. Normet oma arvustuse lõpetuseks.559
|