NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATER KUUENDA JA SEITSMENDA AASTAKÜMNE VAHETUSEL (1968 – 1972)

EESTI TEATRI UUENEMISLAINE HAARAB KA NUKUTEATRI

Kuuekümnendate aastate lõpul alanud uuenduste aeg Eesti teatrielus seostus eelkõige Evald Hermaküla ja Jaan Toominga nimega. Nende kahasse ettevalmistatud õhtu Gustav Suitsu luulest Tallinna Kirjanike Majas ja E. Hermaküla lavastatud “œTuhkatriinumäng” Vanemuise teatris olid selle tegelik algus, kuigi uuenemishõngu oli tublisti juba Voldemar Panso eksperimentaallavastuses “œTagasi Metuusala juurde” (1964). Maad võttis traditsioonilisuse eiramine teatris. Laval toimuvaga ei püütud imiteerida elu tõelisust, vaid teatrit näidati alusest peale mänguna, kasutades “œtäna mängime” vormi.

Üldised tendentsid ja arengud Eesti teatrielus ei saanud mööduda Nukuteatristki. Nii nagu E. Hermaküla ja J. Tooming ei rahuldunud traditsioonilise klassikalise mängulaadi võimalustega draamateatris, nii ka R. Agur nukuteatris ei tahtnud tallata vanu radu. Juba R. Aguri 60-ndate aastate lavastustes võis märgata seniste trafarettide eiramispüüdu, rahulolematust olemasoleva ja senitehtuga. Need lavastused olid tegelikult eelmänguks 70-ndate aastate plahvatuslikule väljundile sirmivaba nukuteatri näol. Tähendas ju R. Agur Eesti nukuteatri jaoks sedasama mis E. Hermaküla ja J. Tooming draamateatri jaoks. Iseloomustamaks 60-ndate – 70-ndate aastate R. Agurit kui lavastajat sobib hästi tsitaat Peter Brookilt: “œIga režissöör on teatud mõttes pettur, teejuht öös. Kes maastikku ei tunne ja ometi pole tal valikut – ta peab juhtima ja ise seejuures teed tundma õppima.” (Nagu Mati Unt arvas selle tsitaadi sobiliku olevat iseloomustamaks noort J. Toomingat ja E. Hermaküla.)

Seega siis eksisteerivad 60-ndate aastate lõpul Nukuteatris kaks vastandlikku suunda: üks peanäitejuht Ferdinand Veike alalhoidlik, traditsioone austav ja seniseid reegleid, ettekirjutusi ning tõekspidamisi järgiv klassikaline nukuteater; ja teine Rein Aguri juhatusel olemasolevat nukuteatri mudelit lammutada püüdev, uusi radu otsiv eksperimenteeriv teater. Need F. Veike ja R. Aguri vastandlikud lavastussuunad said kokku 7. aprillil 1968 esietendunud lavastuses “œMis on hea ja mis on paha” .

Lavastus “œMis on hea ja mis on paha” koosnes kahest nukunäidendist: S. Prokofjeva “œKõige suurem sõber” ja G. Sapgiri “œLõngast lammas” . Esimese neist lavastas R. Agur, teise F. Veike. Neid kahte näidendit ühendas ahnuse ja edevuse probleem. Mõlemale näidendile olid omased lihtsus ja peen huumor ning vaimukus. E. Niidu tõlkekeel lisas poeesiat ja võlu. Muusika kirjutas mõlemale loole noor helilooja Kuldar Sink, kelle helikeeles peitus karakteersus ja huumor. Kujukaid näiteid võib sellest leida H. Raa Eide kudumislaulus ning L. Mägi Kassipoja ja M. Korjuse Hiirepoja koraalisarnastes kurtmistes “œmuudkui istu ja koo ja lõppu ei näe” .556

F. Veike “œLõngast lamba” lihtsat, selgesõnalist ja värvikat lavastust toetas J. Maisaare rõõmsavärviline kujundus. Kunstnik oli siin suutnud vältida lava ülekuhjamist pisidetailidega, mis nukkude tegevuseks vähe ruumi jättis. Kriitikas märgiti J. Maisaare kunstnikutöö kohta järgmist: “œ” Lõngast lamba” nukud on hästi individualiseeritud ja pakuvad häid mänguvõimalusi, välja arvatud lammas, mis võiks ehk pisut liikuvam olla. Siin on silmi pilgutav ja suud paotav lõngakera, siin on naiivsed, häbelikud naabrid ja kõige huvitavam nukk – Eit. Tal on ahne, kõrvuni ulatuv suupragu, pikk terav nina ja traatraamidega prillide taga pisikesed ümmargused liikuvad silmad. H. Raa käes elab nukk nii orgaanilist elu, et tundub nagu muutuks isegi tema rahutult pöörlevate silmade ilme!” 557

Näidendi peamiseks teemaks on ahnus. Ahne Eit ei raatsi oma võlulammast vaestele naabritele laenata. Lammas lahkub seepeale Eide juurest jäädavalt, harutades Eide vastse rikkuse viimseni üles. “œLõngast maja, kuuri, tara ja eide rõivaste hargnemine on näidendi kulminatsiooniks. Praegusel kujul aga on see stseen ebahuvitav, sest tal puudub vajalik emotsionaalne laeng.” 558

“œKõige suurem sõber” oli samuti sirmilavastus, ent siingi püüdis R. Agur millegi uudsema, ebatraditsioonilisema poole, kutsudes endale sealjuures liitlaseks Kunstiinstituudi tudengi Aime Undi. Kriitikale oli noore kunstiüliõpilase eripära ja individuaalsus kohati vastuvõetamatu. Häirisid tema kujundatud lavapinna määrdunud toonid, mis olid kontrastiks J. Maisaare puhastele värvidele. Heideti ette nukukujunduse stiililist ebaühtlust, mis võis olla taotluslik, aga mida võis ka kirjutada noore kunstniku kogenematuse arvele. Äramärkimist leidsid mitmed A. Undi vaimukad nukud eesotsas Krokodilliga. Viimasega mängis säravalt ja humoorikalt R. Kuremaa. Krokodilli on kriitika arvanud tema parimate näitlejatööde nimistusse. “œ“œMis on hea ja mis on halb” lavastus näitab, et Nukuteater on julgesti asunud uusi teid otsima,” väitis D. Normet oma arvustuse lõpetuseks.559

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)