NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

KUJUNEMISAASTAD (1952 – 1955)

REPERTUAARI KUJUNDAMINE

ERN: ā€œNinatark jƤnkuā€¯ (S. Mihhalkov, 1952). Nukud vasakult: Hunt (A. KivirƤhk), Rebane (L. Tui).Iseseisva Nukuteatri esimese uuslavastusena esietendus 23. märtsil 1952 S. Mihhalkovi nukunäidend ” Ninatark jänku” . Lavastasid kahasse R. Kuremaa ja F. Veike, muusika kirjutas V. Tarkpea. Lavastus valmis koostöös Leningradi nukuspetsialistidega. Näitlejatest tegid kaasa J. Kepp, R. Kuremaa, M. Varango, O. Paesüld, A. Kivirähk, L. Tui ja I. Kasesalu. Oma esimest rolli nukulaval meenutas Ingrid Kasesalu (hiljem Kivirähk): “œKõigepealt hakkasime “œNinatark jänkut” tegema. Mina sain Kolmanda Jänesepoja osa. Mul ei olnud seal palju teksti, aga see oli hirmus tore minu arust, see esimene roll! See oli väga lihtne lavastus, käpiknukkudega. Sirmitükk oli. Me ei mänginudki tol ajal teisiti kui sirmitükke. Lihtne, lustakas, lauludega koos. Dekoratsiooni polnud palju. Ja lavastused valmisid üldiselt ruttu. Huvitav, et nukuga harjutamine polnudki nii raske, see oli väike käpiknukk. Veike õpetas, ta ju ise väga hästi liigutas nukku, Raivo Kuremaa ja Ants Kivirähk ka. Ainult ma olen väga pisikest kasvu ja mulle tehti niisugused koturnid: minu kingadele pandi puuklotsid alla. /.../ Lavastuse mõte oligi siis selles, et kõik peavad koos tegutsema, /.../ Et ühenduses on jõud. Lo Tui tegi Rebasena väga hea rolli, ta oli kohe väga-väga hea” .275

Juba 27. aprillil esietendus N. Kurakini “œKolm karuA. Tolstoi muinasjutu ainetel. Lavastas F. Veike, kujundas R. Laidre, nukud valmistas V. Malahhijeva, muusika kirjutas V. Tarkpea. Näitlejatest tegid kaasa B. Mitt, A. Leetva, G. Süvalep ja E. Aavik. Seda sirmilavastust mängiti nii eesti kui ka vene keeles. (Esimese venekeelse etendusena oli samal ajal juba publiku ette jõudnud H. Vaagi “œPõrsake Nahv-Nahv” .)

ERN: ā€œKolm karuā€¯ (N. Kurakin, 1952). Stseen lavastusest.Järgnes T. Kovalevskaja metsaistutustöid käsitlev nukunäidend “œMetsamuinasjutt” .276 Mängiti Draamateatri ruumes. Näitlejatest tegid kaasa M. Varango, M. Orgussaar, A. Leetva, G. Süvalep, O. Liigand, B. Mitt ja E. Aavik. Nii lavakujundus kui ka näidendi tegelased – kooreüraskid ja kõiksugu kahjurid olid kujundatud väga naturalistlikult. Lavastaja F. Veike pidas näidendi kavvavõtmisel silmas eelkõige käsitletava teema vajalikkust, kuigi tükis eneses nägi ta dialoogide rohkuse tõttu rohkem suure lava dramaturgiat.277

Moskva ja Leningradi nukuteatrite malli järgi moodustati ka Eesti Nukuteatris kaks truppi, kummagi koosseisus 7–8 näitlejat, lisaks veel lavatehniline personal. Nii oli ühes teatris justkui kaks omaette teatrit, mis tööprotsessis harva teineteisega kokku said.

Üheks erandlikuks lavastuseks, kuhu oli haaratud kogu Nukuteatri kollektiiv, oli B. Sudaruškini “œValge sõber” – lugu vene maadeuurija Mikluhho-Maklai reisist eksootilisele Paapua maale. Draamateatri laval esietendunud näidendi lavastas F. Veike, näitejuht oli R. Kuremaa, assistent M. Varango, muusika kirjutas V. Tarkpea. Lava ja nukud kujundas R. Laidre, nukud valmistasid H. Vilms ja V. Kaljumaa ning kostüümid H. Kaljumaa. Nukkudega mängisid O. Liigand, H. Kelder, J. Kepp, F. Veike, A. Kivirähk, M. Orgussaar, I. Kasesalu, O. Paesüld, L. Tui ja M. Varango.

ERN: ā€œValge sÅ‘berā€¯ (B. SudaruÅkin, 1952). Stseen lavastusest. “œValge sõber” oli alles oma truppi ja repertuaari kujundavale teatrile raske ülesanne, sest rohked massistseenid jaava nukkudest pärismaalaste ja vene madrustega nõudsid näitlejatelt suurt tehnilist vilumust. Mikluhho-Maklai nuku juures oli püütud tabada sarnasust inimprototüübiga. Tolleaegne arvustaja A. Kraav leidis, et väline sarnasus oli edasi antud õigesti. Arvustusest võis lugeda, et “œei olnud halvad ka pärismaalasi kujutavad nukud, ilmekas on Burns – Ida-India kompanii agent. Märgitud näidendis segas kohati nukk-Maklai abitu liikumine ja psühholoogiliselt põhjendamatu žestikulatsioon, mistõttu esialgne suurepärane mulje lavastusest silmapilkselt kahaneb. Ja pärast seda ei veena etendus enam vaatajaid. Ilus illusioon kaob. Nad näevad laval ainult nukke, papist maju ja joonistatud puid.” 278 Tsiteerides S. Obraztsovi, tegi A. Kraav järelduse: “œNiisiis nukuteatri kunsti tinglikkus ei sega vaatajat, kui näitleja kunst on vajalikult kõrgel tasemel, kui näitleja käsi juhib õigesti ja osavalt nukku. Vastupidi, see kunst on suuteline vaatajat veenma ja erutama nagu iga teinegi suur kunst. Iga nukuteatri põhivaraks on nukk ise. Sellest, kuidas on lahendatud kuju, kas kunstnik oskas leida karakteri õige realistliku lahenduse, kas elustas ta ka oma nuku välimuse kaudu kõige eredamaid, kõige tüüpilisemaid jooni, sellest sõltub väga palju.” 279 Puudustest hoolimata oli “œValge sõbra” taolise suurlavastuse kavvavõtmine oma aja kohta kindlasti julge tegu. Selle lavastuse võib kindlasti arvata iseseisva nukuteatri esimese tööaasta õnnestumiste hulka.

Sama aasta sügisel jõudis publiku ette veel ka L. Slavini nukunäidend “œPrintsess Tindiplekk” . Peategelast, tüdruk Miinat, kes õppis ühtedele ja kahtedele ning tegi kogu aeg oma vihikusse tindiplekke, mängis Aili Leetva. Lavastuses osalesid veel G. Süvalep, I. Kasesalu jt. Etendusse oli põimitud rohkesti laule klaveri saatel. Tol ajal võimendust ei kasutatud. Näitlejailt nõuti hääle kandvust, mis jõuaks iga kuulajani. Kriitikas “œPrintsess Tindipleki” kohta märkis A. Kraav järgmist: “œPeab tunnistama, kollektiiv on lavastuse kallal ära teinud suure töö /.../. Peamine puudus on nukkude välises iseloomustuses. Vaataja eest mööduvad nukud-tindiplekid õpilase Miina vihikust – mustad, lillad, punased (milleks küll tarvitavad nooremate klasside õpilased säärast tinti!). Need on uskumatud, mittemidagiütleva ilmega monstrumid. Peategelasel, halval ja räpakal õpilasel Miinal, on klaasistunud nukunägu. Hinnet viis, näidendi ainukest positiivset tegelast, varjutab hinde üks kuju oma majesteetliku vägevusega. Niiviisi on surutud tagaplaanile näidendi idee, mis peaks moraliseerima eeskujulikule õppimisele, oma õppeülesannete laitmatule täitmisele. Osa puudustest tuleb kanda ka näidendi autorite arvele, kes ei ole näidendi põhiideed küllaldase selgusega osanud välja tuua.” 280

H. Vaagi nukunäidend “œAhnus ajab upakile” sai ajakirjanduses terav kriitika osaliseks. H. Vaagi nukunäidendite vead olevat alguse saanud väärastunud poliitilisest mõttelaadist. A. Kraav kirjutas: “œSee on väljamõeldis algusest kuni lõpuni, nagu öeldakse: sulepeast välja imetud. Autor püüab täiesti aluseta ümber lükata rahvajuttude vanu põhimõtteid, mis põhinevad lihtrahva sajandipikkustel, elutarkadel tähelepanekutel looduse ja loomariigi üle. Kotkas osutub abituks linnukeseks, rebane naiivseks ja rumalaks, karu kõige väledamaks ja osavamaks loomaks. Näidendi moraal on otsitud ja pealetükkivalt didaktiline” .281

ERN: ā€œLoomade kontsertā€¯ (N. Gernet, 1952). Stseen lavastusest. /Foto: A. Alla/Seevastu aastavahetusel nääritükina esietendunud N. Gerneti “œLoomade kontserdist” sai mitmeks hooajaks Nukuteatri üks suurema publikumenuga lavastusi. Ka teatriinimeste endi hinnangud sellele lavastusele on olnud positiivsed. Siilionuna esinenud O. Liigand pidas seda “œväga hästi õnnestunud” lavatükiks. Tema arvates oli see lavastus “œhästi lihtsalt üles ehitatud, aga ta oli nii orgaaniline, väga hea mängu ja lauludega. Niisugune ilus puhas lavastus. Ja sellepärast ta püsis kaua repertuaaris ka. “œLoomade kontserti” on püütud hiljem uuesti lavastada, aga enam pole ta nii õnnestunud. Nukke oli selles lavastuses igasuguseid. Loomad olid käpiknukud. Linnud olid varrasnukud. Ega tol ajal stiili peale nii rõhku ei pandud. Hiljem Moskva kriitikud panid küll pahaks, kui oli segastiil. Nõudsid, et kui on käpikud, siis olgu käpikud, kui on varrasnukud, siis olgu varrasnukud. Ja dekoratsioon ka. Kui on pinnaline, siis peab olema kõik pinnaline, ja kui on ruumiline, siis peavad kõik pildid olema ruumilised. Tol ajal me ei teadnud seda veel.” 282

H. Tomson on meenutanud oma muljeid sellest lavastusest: “œMa töötasin siis “œUgalas” . Ja Nukuteater käis seal lavastusega “œLoomade kontsert” . See oli minu meelest nii toredasti, nii lustakalt, niisuguse toreda muusikaga ja toreda esitusega tehtud, et see on mul tänapäevani meeles” .283

“œLoomade kontserdis” kaasa mänginud Ingrid Kasesalu-Kivirähk: “œ“œLoomade kontsert” koosnes kontserdipaladest. Küll oli seal deklamatsiooni ja laule – väga lustlik ja tore! Seal oli kaks konferansjeed: Kass ja Koer. Kass oli Lo Tui ja Koer Ants Kivirähk. Mina mängisin seal Kassipoega. Laulsime koos Maimu Martiniga. Kiisude laul toimus lõngakorvi sees, sealt seest me tulime välja, kaks pisikest, armsat kassipoega. Need olid valged, karvased, suurte roheliste silmadega. Raivo Laidre oli kunstnik. Ta oskas loomi väga hästi teha, inimesed ei tulnud tal nii hästi välja.” 284

“œLoomade kontserdis” osalesid veel J. Kepp, R. Kuremaa, H. Kelder ja O. Paesüld. Nukkude kontsertetendus valmis küll nääritükina, ent seda mängiti edaspidi aastaringselt, ka suvistel ringreisidel. Arvestades transpordivõimalusi oli lavakujundus minimaalne. See tuli lavastusele tervikuna isegi kasuks, tähelepanu koondus nukule. Kogumulje lavastusest sai seetõttu palju puhtam ja ilusam kui Nukuteatri varasemate tükkide puhul.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)