II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD
POOLELIJÄÄNUD TÖÖ VIIAKSE LÕPULE
Lavastus, millega E. Hermaküla proove oli alustanud, oli suveõuetükk
G. Büchneri “Leonce ja
Lena” . Esimestes proovides rääkis ta väga põhjalikult,
mida ta selle lavastusega öelda tahab, kuhu ta välja jõuda
tahab, et Andres Puustusmaa saaks proove edasi viia, kui
tema mingil põhjusel ei saa proovi tulla. Ta oli jõudnud teha
vaid eeltöö näitlejatega, lavastuse endani polnud tegelikult
veel jõutudki. Poolelijäänud tööd jätkanud Hendrik Toompere jun sai E. Hermaküla taotlustest
omakorda teada näitlejailt. ““Ma ehitan nüüd lavastuse
rajatud põhja peale,” tahab Toompere tehtut säilitada.
“Aiman, mida Evald võis mõelda, sest tundsin teda päris
hästi,” lisab ta.” 1053
Marge Kokk: “Aga ikkagi, igaüks teeb ju
täpselt nii, nagu talle tundub, et on parem. Ma arvan, et me ei
saa mitte kunagi seda teada, palju siin on ühe, palju teise
lavastaja mõtteid.” 1054
Vaatamata lavastajate vahetumisele esietendus “Leonce ja
Lena” täpselt planeeritud ajal – 1. juunil 2000,
traditsioonilisel suveõue avamise kuupäeval. Lavastus kutsus aga
esile küllaltki vastakaid arvamusi. Teatrikriitik S. Karja jaoks oli see kindlalt Toompere, mitte
Hermaküla lavastus. “Noorkirjanik Büchneri filosoofilise
karkassiga poliitiline pamflett ehk anarhismimeeleoludest kantud,
romantiliselt õhkav näitemäng valgus Nukuteatri õuel
paljusõnaliseks, tüütuks ja naivistlikus võtmes teostatud
looks. Eesti teatri hetkekontekstis meenutas see veel üht
Hamleti-modifikatsiooni. Prints on varaküps, tülpinud ja tõrges.
Printsess ühemõtteliselt naiivik. Kuningas seniilne rauk. Õukond
automatiseeritud mannekeenid. Võimalik, aga mitte huvitav, sest
sisulised aktsendid on väljaloetamatud ning jäävad allapoole
kummagi lavastaja taset.” 1055 Andres Laasik nimetab Evald Hermaküla viimaseks
lavastuseks jäänud “Leonce’i ja Lenat” “teatrimehe
aadetele truuks luigelauluks” , mis on “kinnitus
inimvaimu kestvusele” .1056 Margot Visnap leiab, et “Leonce ja Lena” mõjub kui
elust vabatahtlikult lahkunud lavastaja viimane mõtteavaldus, kui
tema vaimne testament. “Ehkki lugu ise räägib tõepoolest kahe
kuninglikust soost noore inimese kokkusaamisloost, millesse on
põimitud komöödialikke võtteid, ilmestavad seda üpris
stiilipuhast ja nappide vahenditega loodud lavastust siiski prints
Leonce’i monoloogid. Teemadeks: kaos, hullumeelsus, surm, elu
mõttekus või mõttetus, enesetapp, armastus, ilu. Peaaegu iga
printsi arutlus saab nüüd, pärast Hermaküla lahkumist, hoopis
suurema ja tähenduslikuma kaalu, justkui oleks 23-aastaselt
tüüfusesse surnud Georg Büchneri maailmavalu ja kahtlused olnud
ka Evald Hermaküla viimaste päevade elu sisuks.” 1057
Kõige vapustavamalt mõjus selles lavastuses Andres Puustusmaa
osatäitmine, kelle prints Leonce’i intonatsioonides ja žestides
võis ära tunda E. Hermaküla. See oli nähtavasti lavastaja H.
Toompere ja näitleja taotlus ja mõjus “teatrilaval viimse
kummardusena Hermaküla näitleja- ja
lavastajaisiksusele, kelle loomingus on enamasti alati esil olnud
elu eksistensiaalsed küsimused” .1058 Teist nimiosalist Lenat mängis sisemise säraga
Kadri Adamson. Siiski oli A. Laasiku arvates tegu
kindla vormiga teatriga, kus näitlejale on soleerimiseks jäetud
väike ruum. “Ka Nukuteatri improvisatsioonialdis meestäht
Hendrik Toompere oli kuningana vaoshoitud ja
lavastuse stiilis väljapeetud. See oli ühtsele mõttele allutatud
ansambliteater.” 1059 Suur osa näidendi vaimust oli tabatud ka K. Kivi kujunduses: kostüümides ja liugustena liikuvas
sirmis. Ja Mati Kuulbergi kammerlikus muusikas, mille elav esitus
helilooja juhatamisel viiuli, flöödi ja klarnetiga kanti ette,
hingestamaks lavalist tegevust.
“Loomulik, et “Leonce’i ja Lena” otsustas esmakordselt
Eesti lavale tuua just Hermaküla. Ideaalne tekst kompromissituks
ja totaalseks teatriks ja ka lavastus pakub vaieldamatu
kunstielamuse. Iseasi, kas see on paslik suvise meelelahutusteatri
artikkel, mida Nukuteatri hoov eeldab.” 1060
Marge Kokk loobus direktori ametist 2000. a suvel, pidades Evald
Hermakülale antud lubadust lahkuda teatrist koos.
|