NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

KUJUNEMISAASTAD (1952 – 1955)

PUUNUKK BURATINO ÜLDISE KESKPÄRASUSE TAUSTAL

Iseseisva Nukuteatri esimesel aastakümnel sai üheks omamoodi sümbolnukuks (või nukulikkuse sümboliks) Buratino. Tema iroonilis-parodeerivas olekus väljendus eht nuku(teater)likkus. Buratino nimi assotsieerub Ferdinand Veike nimega, ent Eesti Nukuteatri lavale tõid selle pikaninalise puupoisi 1955. aastal autor ja lavastaja Lo Tui, kunstnik Raivo Laidre ning näitleja Uno Leies lavastuses “œBuratino “œteab kõik” ” .

Lo Tui kirjutas nukunäidendi “œBuratino “œteab kõik” ” A. Tolstoi muinasjuturaamatu “œKuldvõtmeke” ja selle põhjal valminud raadiokuuldemängude alusel. Selles näidendis taunis autor kõigepealt kiitlemist. Kõike seda tehti vastavalt tollastele nõuetele selgelt moraliseerivas toonis. Omaaegses arvustuses on kirjas: “œEsimesed kaks pilti on eksponeerivad, kus me õpime tundma Buratinot kui kiitlejat ja “œkõiketeadjat” . Üldse on esimene pilt kogu näidendi üks paremaid nii dramaturgilise materjali kui ka lavastusliku külje poolest. Lastele hästi mõistetav tegelaste keel, samuti nukke, eriti Buratinot tabavalt iseloomustavad huvitavad tegevused loovad tiheda kontakti lava ja saali vahel. Kuid mida rohkem me etendust edasi vaatame, seda rohkem hakkab süvenema rahulolematus. Kui näidend on lõppenud, võib konstateerida, et hea ja meeldiva kõrval on nukunäidendis rohkesti naiivset ja üleliigset.“œ346

Näidendis esinevaid puudusi aitas paljuski varjata U. Leiese Buratino meisterlik mäng. Lavastuses oli veel teisigi toredaid näitlejatöid nagu Helle Raa Lind, Made Varango, Meta Jürgo, Linda Talmre, Evald Aaviku armsad linnupojakesed, jänesed ja harakad. Karakteersed olid Bruno Miti Hunt ja Ants Kivirähki koer Loki.

Järgmisena mängukavva võetud A. Mihhailovi “œAusõna” kohta arvas kriitik: “œNukunäidendi lavastust iseloomustavad hoolas, puhas väljatöötlus, miljöö tabavus, kogu etenduse hea organiseeritus. Väga oskuslikult ja suure mõjuvusega on teostatud tehnilised efektid. Tabavalt on rõhutatud esimese ja teise vaatuse erinevat koloriiti – seda /.../ nii näitlejate mängu kui ka lavakujunduse kaudu. Näitleja Lo Tui loob suurepärase kuju tublist tütarlapsest Leenikesest, kes kõikidest raskustest hoolimata peab oma sõna ja võidab kurja nõia. Kuju on väga nüansirikas, mitmepalgeline. Näitleja nukukäsitlus on meisterlik. Lavastaja ja näitleja on leidnud Leenikesele palju huvitavaid, iseloomulikke tegevusi.” 347

Samad sõnad olid öeldud ka mitmete teiste tegelaste kohta nagu näiteks Vanaisa ja Hunt (R. Kuremaa), Rebane (L. Tui), Must Kass (J. Kepp), Nõid (M. Orgussaar). Rõhutati M. Orgussaare oskust kasutada Nõia rollis huvitavaid intonatsioone.

Selle lavastuse juures torkaski silma nukunäitlejate hääleline suutlikus, oskus intonatsioonide erinevusega luua erinevaid karaktereid. Nii mängis J. Kepp (hiljem ka O. Paesüld) koguni viite väga erinevat rolli: Musta Kassi, Jänest, Karu, Kukke, Koera; M. Orgussaar või M. Jürgo Põrsast, Lille, Nõida; L. Tui Leenikest ja Rebast jne. See oli ilmseks tõestuseks väljakujunenud huvitavast näitlejakaadrist. Heatasemelise kirjandusliku algmaterjali ja huvitava lavastajaidee olemasolu korral olid tollased näitlejad võimelised paljukski. Paraku andis end tunda just nimelt heatasemelise kirjandusliku algmaterjali nappus.

A. Arhipovi ja B. Sudaruškini nukunäidend “œNinanips” haaras “œoma põneva ja dünaamiliselt areneva tegevustikuga, nakatava huumoriga ja lõbusa situatsioonikoomikaga ning hästi väljajoonistatud tegelaskujudega” .348 Ka ei olnud näidendi moraal pealetükkiv, vaid avaldus tegelaste karakterite ja nende käitumise kaudu. Puudustena on Karin Ruus märkinud üksikute episoodiliste tegelaste skemaatilisust (pioneerid, tsirkuseartistid), “œsamuti lõppvaatuse kompositsioonilist killustatust“œ ning ” mõningal määral ideoloogilist põhjendamatust” , mis pidavat vähendama peategelase Mihkel Mesikäpa meeleparanduse tähtsust. Mihkel Mesikäpp oli andekas, kuid laisk ja upsakas tsirkusekaru, kes aga pärast “œkarmi õppetundi meelt parandas ja korralikult tööle hakkas” .349

See huvitavaks hinnatud näidend ei leidnud aga samaväärset teostust. K. Ruus kirjutas: “œSiginat-saginat, särtsu ja hoogu on küll laialt, mängitakse otse nagu saja hobujõuga, kuid ometi mõjub lavastus igavalt ja väsitavalt. Ja tulemus on samasugune nagu Vanapaganal sea pügamine – palju kära, vähe villa. Lavastuses puudub puhtus, enamik stseene jookseb mehaaniliselt üksteise sisse, etenduses pole ära märgitud tõusukohti, kõik püsib enam-vähem ühel pinnal ja kõik oluline upub üldisesse saginasse. Näiteks ei tõuse vajaliku eredusega esile jalgpallivõistlus, mis peaks olema etenduse kulminatsiooniks. /.../ Kolmanda värava löömine, mis tähistab lõpliku ninanipsu saamist enesekindlale ja suurustlevale Mihkel Mesikäpale, peaks esile kutsuma palju suurema reageeringu nii võitjate kui kaotajate poolel. Praegusel kujul aga jääb see oluline koht etenduses rõhutamata. Ka vajaks loomade jalgpallimäng rohkem tehnilist puhtust ja täpsust. Niisuguseid segaseid väljatöötamata kohti on etenduses mujalgi.” 350

Lavastuses ei tekkinud ka ühtset ansamblimängu. Näitlejatöödest olid enam õnnestunud J. Kepi karu Peeter Mesikäpp, U. Leiese ülinaljakas ja sümpaatne jänku Hüppakähku ning H. Raa südamliku soojuse ja lihtsusega mängitud, oma poegadesse hellalt kiindunud karuema. Omaaegsest arvustusest võib J. Kepi osatäitmise kohta lugeda järgmist: “œJohannes Kepi mäng võlub meid oma siiruse ja lihtsusega, intonatsioonide ilmekuse ja mahlakusega. Koomilise tõsidusega rõhutab näitleja Peeter Mesikäpa talupoeglikku asjalikkust ja kainust. Hästi toob näitleja esile tema aususe, töökuse ja kohusetruuduse, tema range nõudlikkuse enese ja teiste vastu. Muidu heasüdamlik ja usaldav, on Kepi Karu-Peeter ürgjõuline oma pärastises vihas ja nördimuses.” 351

Nii R. Kuremaa Mihkel Mesikäpas kui ka lavastuses kaasa mänginud E. Aaviku, M. Jürgo ja O. Paesülla osatäitmistes oli ajakirjanduse hinnangul mitmeid toredaid mängulisi momente, ent paraku jäid näidendi autorite poolt antud võimalused paljuski kasutamata. Nii mitmegi näitlejatöö puhul heideti ette karakteri pinnalisust ja sisemise elamuslikkuse puudumist.

Oma esimese rolli lavastuses "Ninanips" tegi sellele teatrile aastakümneteks truuks jäänud Kalju Renel. Näitleja on meenutanud oma debüüdist järgmist: “œMina pidin mängima seal öökulli, kes oli spordireporter. Jalgpallivõistlus toimus muidugi päeva ajal ja öökull oli päeval saamatu. Võib-olla oligi see algajale kohane osa. Ma tegin Selle ära ja midagi halvasti ei öeldud.” 352

Kujundusliku külje kohta kirjutas K. Ruus: “œTeatud edasiminekut võib seekord märgata teatri kunstniku töös, kelle dekoratsioonid on ilmekad, lastepärased, värvitoonidelt puhtad, heledad ja rõõmsad. Lavastuse nukud on enam-vähem korralikud, aga ka mitte rohkem. Ebaõnnestunud on öökullist nukk, mis mõjub kuidagi armetuna ja rääbakana, kujutades endast midagi öökulli ja nahkhiire vahepealset olevust.” K. Ruusi kokkuvõtlik hinnang “œNinanipsu” lavastusele oli negatiivne: “œMõningad kordaminekud etenduses ei päästa aga selle kogumuljet, lavastus mõjub viimistlematu ja poolelioleva tööna.” 353

Üldjoontes jäi neil aastatel ajakirjanduses oma seisukohti avaldanud kriitikute suhe Nukuteatrisse heatahtlikult leebeks. Siiski heideti mõnel pool ette lavastuste keskpärast taset, läbimõtlematust repertuaari valikul. Nii kirjutas ka A. Tigane: “œÜle saada keskpärasusest – see peaks ka nukuteatrile olema edaspidiseks võitlusloosungiks. Eriti nüüd, kus teatri materiaalsed tingimused on paranenud, etendusteks saadud oma ruumid.” 354

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)