NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD

INGO NORMET JA JAAN URVET – KÜLALISLAVASTAJAD NUKUTEATRIS

Lavastajaid oli Nukuteatris püütud leida ikka omainimeste hulgast. Lavastajatöö põhiraskust kandsid muidugi F. Veike ja R. Agur. Külalislavastajaid käis vähe. Põhjendus oli, et nukuteatris peab lavastama selline inimene, kes ka ise selle teatri spetsiifikat tunneb. Siis aga võttis haigus F. Veikelt võimaluse kahe aasta vältel (1978–1979) lavastajatööga tegeleda. R. Agurile langenud lavastajakoormust aitasid leevendada H. Laas ning külalised Ingo Normet ja Jaan Urvet.

ERN: ā€œHirvepoissā€¯ (I. Normet, 1978). NƤitlejad nukkudega: (vasakult) O. PaesĆ¼ld (Krokodill), K. Renel (PĆ¼hvel), R. Rootare (Hirvepoiss), H. Gustavson (Papagoi), E. Uus (Tigu), I. Tamre (Tiiger), V. KÅ‘rvits (Boamadu). /Foto: H. Saarne/15. septembril 1978 tõi I. Normet lavale enda kirjutatud indoneesia muinasjutu ainelise näidendi “œHirvepoiss” . Lavastus oli mitmeti omapärane. Nukumäng toimus kolme erineva kõrgusega sirmi taga, millest esimene oli valge, teine kuldne ja kolmas sinine jõgi. “œLavakujunduse (külaliskunstnik Liina Pihlak) helekuldne printsiip pakub silmale küll rõõmu, kuid peategelane Hirvepoiss on värvide sarnasuse tõttu kohati raskesti jälgitav. Väga toredad on aga liblikad, paabulinnud ja mesilased. Nende ilmumine pakub silmale tõesti ilusat vaatemängu, ainult et sündmustik jääb vahepeal seisma ja lastel näib igav hakkavat.” 800 Huvitavat lahendust häirisid kohati vajakajäämised dramatiseeringus.

Mõned kunstinõukogus “œHirvepoisi” kontrolletenduse põhjal väljaöeldud hinnangud801:

Teatri pedagoog E. Purje: “œMeeldis. Väga ilus lavapilt. Särav ja puhas. Hea oli nukuliikumine. Arendab ilumeelt, esteetilist maitset. /.../ Hästi väljapeetud karakterid. Muusikaline kujundus huvitav. Hästi tehtud Tiit Soodla poolt.” R. Agur: “œMeeldib väga üks stseen nukuga. See on tüki võti minu jaoks. Parim näide primitiivsest (heas mõttes) nukuteatrist. /.../ See on puhas stiilne mudilaste lugu. /.../ II vaatus läheb pisut käest ära. Tundub, et viga on Hirvepoisis. Tema peab seda vaatust vedama. Soovitan lühendada – siis läheb ehk täkki.” L. Vellerand: ” I vaatus on väga huvitav. Kas on asi publikus? II vaatus lihtsalt hajub ja näidendist puudub leidlik puänt. See peab olema löövam ja leidlikum. Kõik ehk siiski ei olene Hirvepoisist, vaid ikka loo dramaturgiast endast. Üldiselt väga sümpaatne lavastus.” Vene nukuteatri spetsialist Smolenski: ” Ma ei saanud küll tekstist aru, kuid see lavastus, kujundus, muusika ja nukud annavad tõendust, et tegemist on indoneesia muinasjutuga. Kiidan nukuplastikat, nende väljendusrikkust, näitlejate tekstiandmist. Väga meeldis näitlejate mäng. Olen nõus, et II vaatus on lõpetamata.”

Lavastuse nimitegelase Hirvepoisi mängis elavaks R. Rootare. Rahutu loomuga ja toreda liikumisega Tiigri rollis oli I. Tamre. Sinise boamaoga mängis E. Uus ja roosa Pühvliga K. Renel. Kaasa mängisid veel O. Paesüld, V. Kõrvits ja H. Gustavson. Lavastuses olid elustamist leidnud ka mitmed esemed nagu inetu roheline plastmassist korv ja katkine nukk. Need tõid senisesse loosse hoopis uued probleemid, mis aga ei arenenud edasi ega kasvanud konfliktiks.

“œHirvepoisiga” esineti 1979. a märtsis nukuteatrite festivalil Magdeburgis. Huvi eestlaste nukumängu vastu oli suur. Mida arvasid festivalietendust näinud asjatundjad? Inge Borde-Klein (lastekirjanik ja filmistsenarist Berliinist): “œElurõõmus humoristlik etendus, mis puudutas ka tõsisemaid probleeme ja elunähtusi. Väga elegantne nukujuhtimine ja tantsuline nukuliikumine, mis tundus olevat kohane just nendele muinasjuttudele.” Dr. Käthe Seeling (Leipzigi Kõrgema Teatrikooli õppejõud): “œÜllatav oli muusikaline kujundus, eriti see, et üks muusikant tabas nii suurepäraselt meeleolu ja toetas oma mänguga meisterlikult lavastust.” Rolf Mäser (UNIMA presiidiumi liige): “œEhtne lastepärane nukuetendus. Täpselt oli tabatud laste tundemaailm. Meeldis Hirvepoiss, kes oli parasjagu kaval ja heasüdamlik, vallatu ja arukas. Tõstaksin esile ka kunstniku tööd, seda lihtsat värvide ilu ning kauneid, kuid siiski karakteripäraseid nukke.” Franceszko Porras (nukuteatri “œTina-Francis” juht Hispaaniast): “œMeeldis mäng kolmel tasapinnal, mis andis näitlejatele suuri võimalusi mitmesuguste meeleolude loomiseks. Karge, tagasihoitud mäng, kuid siiski temperamentne.” Thanker Kirit (nukukunstnik Indiast): “œMeeldiv etendus. Arvan, et indoneesia muinasjuttude meeleolu oli hästi tabatud, mida süvendas sobiv muusikaline kujundus. Kuigi ei saanud keelest aru, oli ometigi kogu etendus mõistetav ja selge.” 802

Järgmiseks külalislavastajaks oli Jaan Urvet, kes sel ajal juhtis nukurahvateatrit “œKäpik” . “œRoheliste sõrmedega poiss“œ (J. Saare instseneering M. Druoni muinasjutu järgi) oli tema teiseks lavastuseks Riiklikus Nukuteatris. M. Druoni teos on sügavalt filosoofilise alltekstiga poeetiline lugu. Selle kavvavõtmine viitas teatri jätkuvale püüdele oma vaatajaga tõsiselt kõnelda. Lugu jutustas eripärasest poisist, kes armastas ilu ja sellesama ilu kaudu püüdis maailma paremaks muuta. See oli muinasjutt lastele täiskasvanutest ja täiskasvanutele lastest.

“œKui Druoni sügavamõttelise materjali väärseteks on saanud nii Andres Mustose imeõrn, poeetiline muusika, mille on mänginud linti “œHortus Musicus” , kui ka Jaak Vausi lavakujundus, mis oma torudega omandab sümboli tähenduse, siis lavastus ise /.../ kipub seetõttu, et enamik näitlejaist ei suuda loodavaid lavakujusid küllalt välja mängida, materjalile alla jääma. Imelik, et kui näitlejad esinevad “œelavas plaanis” /.../, on nende mäng hingestatud ja veenev, kui aga peitutakse sirmide taha ja võetakse kätte nukud, tekiks justkui mingisugune kramp nii nukkude liigutamisel kui ka teksti rääkimisel.” 803 Ilmselt oli "avatud mäng” osale näitlejaist selleks ajaks niivõrd koduseks saanud, et nad tundsid ennast paremini sirmi ees kui selle taga. Suur osa trupist olid nukuteatris alles esimesi samme astuvad noored näitlejad: Heino Seljamaa (Tistou, roheliste sõrmedega poiss), Harri Kõrvits, Urmas Alender ja Eve Maremäe. Nende kõrval osalesid veel Helle Laas, Oskar Liigand, Enno Selirand ja Urve Paeorg.

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)