II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATRI KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD
INGO NORMET JA JAAN URVET – KÜLALISLAVASTAJAD
NUKUTEATRIS
Lavastajaid oli Nukuteatris püütud leida ikka omainimeste
hulgast. Lavastajatöö põhiraskust kandsid muidugi F. Veike ja R. Agur. Külalislavastajaid käis vähe. Põhjendus
oli, et nukuteatris peab lavastama selline inimene, kes ka ise
selle teatri spetsiifikat tunneb. Siis aga võttis haigus F.
Veikelt võimaluse kahe aasta vältel (1978–1979)
lavastajatööga tegeleda. R. Agurile langenud lavastajakoormust
aitasid leevendada H. Laas ning külalised Ingo Normet ja Jaan Urvet.
15. septembril 1978 tõi I. Normet
lavale enda kirjutatud indoneesia muinasjutu ainelise näidendi
“Hirvepoiss” .
Lavastus oli mitmeti omapärane. Nukumäng toimus kolme erineva
kõrgusega sirmi taga, millest esimene oli valge, teine kuldne ja
kolmas sinine jõgi. “Lavakujunduse (külaliskunstnik Liina Pihlak) helekuldne printsiip pakub silmale küll
rõõmu, kuid peategelane Hirvepoiss on värvide sarnasuse tõttu
kohati raskesti jälgitav. Väga toredad on aga liblikad,
paabulinnud ja mesilased. Nende ilmumine pakub silmale tõesti
ilusat vaatemängu, ainult et sündmustik jääb vahepeal seisma ja
lastel näib igav hakkavat.” 800 Huvitavat lahendust häirisid kohati
vajakajäämised dramatiseeringus.
Mõned kunstinõukogus “Hirvepoisi” kontrolletenduse põhjal
väljaöeldud hinnangud801:
Teatri pedagoog E. Purje: “Meeldis. Väga ilus lavapilt. Särav ja
puhas. Hea oli nukuliikumine. Arendab ilumeelt, esteetilist
maitset. /.../ Hästi väljapeetud karakterid. Muusikaline kujundus
huvitav. Hästi tehtud Tiit Soodla poolt.” R. Agur: “Meeldib väga
üks stseen nukuga. See on tüki võti minu jaoks. Parim näide
primitiivsest (heas mõttes) nukuteatrist. /.../ See on puhas
stiilne mudilaste lugu. /.../ II vaatus läheb pisut käest ära.
Tundub, et viga on Hirvepoisis. Tema peab seda vaatust vedama.
Soovitan lühendada – siis läheb ehk täkki.” L. Vellerand: ” I vaatus on väga huvitav. Kas on asi
publikus? II vaatus lihtsalt hajub ja näidendist puudub leidlik
puänt. See peab olema löövam ja leidlikum. Kõik ehk siiski ei
olene Hirvepoisist, vaid ikka loo dramaturgiast endast. Üldiselt
väga sümpaatne lavastus.” Vene nukuteatri spetsialist
Smolenski: ” Ma ei saanud küll tekstist aru, kuid see lavastus,
kujundus, muusika ja nukud annavad tõendust, et tegemist on
indoneesia muinasjutuga. Kiidan nukuplastikat, nende
väljendusrikkust, näitlejate tekstiandmist. Väga meeldis
näitlejate mäng. Olen nõus, et II vaatus on lõpetamata.”
Lavastuse nimitegelase Hirvepoisi mängis elavaks R. Rootare. Rahutu loomuga ja toreda liikumisega Tiigri
rollis oli I. Tamre. Sinise boamaoga mängis E. Uus ja roosa Pühvliga K. Renel. Kaasa mängisid veel O. Paesüld, V. Kõrvits ja H. Gustavson. Lavastuses olid elustamist leidnud ka
mitmed esemed nagu inetu roheline plastmassist korv ja katkine
nukk. Need tõid senisesse loosse hoopis uued probleemid, mis aga
ei arenenud edasi ega kasvanud konfliktiks.
“Hirvepoisiga” esineti 1979. a märtsis nukuteatrite
festivalil Magdeburgis. Huvi eestlaste nukumängu vastu oli suur.
Mida arvasid festivalietendust näinud asjatundjad? Inge Borde-Klein (lastekirjanik ja filmistsenarist
Berliinist): “Elurõõmus humoristlik etendus, mis puudutas ka
tõsisemaid probleeme ja elunähtusi. Väga elegantne nukujuhtimine
ja tantsuline nukuliikumine, mis tundus olevat kohane just nendele
muinasjuttudele.” Dr. Käthe Seeling (Leipzigi Kõrgema
Teatrikooli õppejõud): “Üllatav oli muusikaline kujundus,
eriti see, et üks muusikant tabas nii suurepäraselt meeleolu ja
toetas oma mänguga meisterlikult lavastust.” Rolf Mäser (UNIMA presiidiumi liige): “Ehtne
lastepärane nukuetendus. Täpselt oli tabatud laste tundemaailm.
Meeldis Hirvepoiss, kes oli parasjagu kaval ja heasüdamlik,
vallatu ja arukas. Tõstaksin esile ka kunstniku tööd, seda
lihtsat värvide ilu ning kauneid, kuid siiski karakteripäraseid
nukke.” Franceszko Porras (nukuteatri “Tina-Francis” juht
Hispaaniast): “Meeldis mäng kolmel tasapinnal, mis andis
näitlejatele suuri võimalusi mitmesuguste meeleolude loomiseks.
Karge, tagasihoitud mäng, kuid siiski temperamentne.” Thanker
Kirit (nukukunstnik Indiast): “Meeldiv etendus. Arvan, et
indoneesia muinasjuttude meeleolu oli hästi tabatud, mida
süvendas sobiv muusikaline kujundus. Kuigi ei saanud keelest aru,
oli ometigi kogu etendus mõistetav ja selge.” 802
Järgmiseks külalislavastajaks oli Jaan Urvet, kes sel ajal
juhtis nukurahvateatrit “Käpik” . “Roheliste
sõrmedega poiss“ (J. Saare instseneering M. Druoni muinasjutu järgi) oli tema teiseks
lavastuseks Riiklikus Nukuteatris. M. Druoni teos on sügavalt
filosoofilise alltekstiga poeetiline lugu. Selle kavvavõtmine
viitas teatri jätkuvale püüdele oma vaatajaga tõsiselt
kõnelda. Lugu jutustas eripärasest poisist, kes armastas ilu ja
sellesama ilu kaudu püüdis maailma paremaks muuta. See oli
muinasjutt lastele täiskasvanutest ja täiskasvanutele
lastest.
“Kui Druoni sügavamõttelise materjali väärseteks on saanud
nii Andres Mustose imeõrn, poeetiline muusika, mille on
mänginud linti “Hortus Musicus” , kui ka Jaak Vausi lavakujundus, mis oma torudega omandab
sümboli tähenduse, siis lavastus ise /.../ kipub seetõttu, et
enamik näitlejaist ei suuda loodavaid lavakujusid küllalt välja
mängida, materjalile alla jääma. Imelik, et kui näitlejad
esinevad “elavas plaanis” /.../, on nende mäng hingestatud ja
veenev, kui aga peitutakse sirmide taha ja võetakse kätte nukud,
tekiks justkui mingisugune kramp nii nukkude liigutamisel kui ka
teksti rääkimisel.” 803 Ilmselt oli "avatud mäng” osale näitlejaist
selleks ajaks niivõrd koduseks saanud, et nad tundsid ennast
paremini sirmi ees kui selle taga. Suur osa trupist olid
nukuteatris alles esimesi samme astuvad noored näitlejad: Heino Seljamaa (Tistou, roheliste sõrmedega poiss),
Harri Kõrvits, Urmas Alender ja Eve Maremäe. Nende kõrval osalesid veel Helle Laas, Oskar Liigand, Enno Selirand ja Urve Paeorg.
|