NUKUTEATRI AJALUGU Prev Page Prev Page
Esileht
Saateks
Sissejuhatus
I osa. Algus
Eellugu
Esimestest Eesti alasid külastanud nukutruppidest
Esimesi katsetusi
Eesti nukuteatri sünd
August Libliku nukuteater (1933-1936)
Skupa teatrist ja tema külalisetenduste mõjust eesti nukuteatri arengule
Taavet Poska nukuteater
Eesti Draamateatri nukutrupp (1936-1944)
Eesti kutselise nukuteatri loomine
Õppereis Tšehhoslovakkiasse
Õpitu realiseerimine praktikas
Algupärane nukuseriaal
Nukutrupi ja repertuaari kujundamine
Draamateatri nukutrupp pärast juunipööret
Nukuteater sõja-aastail
Kutselise nukuteatri kujunemisaastate loomeolud ja iseloomulikud jooned
Riikliku Noorsooteatri nukuteater (1944-1948)
Nukuteater ümberkorraldusprotsessis
Visa tööga tehniliselt keeruliste suurlavastusteni
Kokkuvõtteks Noorsooteatri nukuteatri lühikesest, ent tulemusrikkast tööst
Nukuteater taas Draamateatri juures (1948-1951)
Uued ümberkorraldused teatrielus
"Reinuvader Rebane" Ferdinand Veike lavastajadebüüdiks
Moskva Riikliku Kesknukuteatri mõjust eesti nukuteatri arengule
Rahvuseepose kangelased nukulaval
Iseseisva Nukuteatri sündi ettevalmistavad lavastused
Nukumängust teistes linnades
Ugala nukuteater (1948-1951)
Kuressaare Teatri nukuteater (1949-1951)
Nukuteatritegemisest Tartus
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater
Kujunemisaastad (1952-1955)
Iseseisva nukuteatri sünd
Repertuaari kujundamine
Tagasivaade esimesele tegevusaastale
Näitetrupi kujundamine
Klassikaline muinasjutt ajastu vaimus
Kriitika süüdistab teatrit pealiskaudsuses
Rahvuslik dramaturgia - täistabamus Nukuteatris
Nukuteater avab statsionaari
Puunukk Buratino üldise keskpärasuse taustal
Algusaastate kasvuraskused
Tõusuaastad (1956-1963)
Huvi rahvusliku dramaturgia vastu
Stiilipuhas klassikaline sirmiteater
Festivalidel Moskvas ja Bukarestis
Hooaeg pärast festivali
Stabiilne tööaasta
Itaallaste eeskujul ooper eesti nukulavale
Edu II rahvusvahelisel nukuteatrite festivalil Bukarestis
Esimene lavastus täiskasvanutele
Algupärase repertuaari osatähtsus suureneb
"Isand Seguini kitseke" - suure üldistusjõuga romantiline lavastus
Nukuteater koondab enda ümber autoriteringi
Rein Aguri esimene lavastus
Näitleja nukuteatris
Lavastaja nukuteatris
Kunstnik nukuteatris
Nukulavastuse muusikaline kujundus
Repertuaaripoliitika
Eesti nukunäitlejate õppestuudio
Ebastabiilsuse aastad (1964-1967)
Teater vajab muutusi
Repertuaaripilt mitmekesistub
Festivalitraditsiooni algus
"Olematu Odysseus" - pöördepunkt teatri kunstilises elus
F. Veike traditsiooniline nukuteater
Rein Agur oma teed otsimas
Raivo Laidre lahkumine Nukuteatrist
Nukuteater kuuenda ja seitsmenda aastakümne vahetusel (1968-1972)
Eesti teatri uuenemislaine haarab ka Nukuteatri
Eno Raud kirjutab Nukuteatrile
"Majake ratastel" ja "Memme musi" - edukad Riia festivalil
Uus Buratino
Õppestuudio lavastus
Uno Leies lavastab oma näidendi
Legend "Kurekesest ja Hernetondist"
Vallatu "Muinasjutt hiirepojast" ja süngevõitu "Lugu sepast"
Lood kutsikatest ja ahvidest
"Kaval-Ants ja Vanapagan" Rein Aguri noortetrupi algustähisena
Baltimaade nukuteatrite festival Kaunases 1971. aastal
Uno Leiese "Kiki ja Miki" ja Oskar Liigandi "Pikse pasun" - vastandliku nukutükid
Disney kangelased Väino Luubi lavastuses
Sirmiteater pakub uusi võimalusi
Kümnendivahetusele tagasi vaadates
Nukuteatri kuldsed seitsmekümnendad
Uus, avarduv nukuteater
"Muumimuinasjutu" avatud nukumäng
Nukuteatri poeetiline maailm
Jaan Urveti lavastajadebüüt Nukuteatris. Lihtsakoelised sirmilood
Eesti klassika nukulaval. Nukuteater avastab Illimari maailma
Mitmetasandiline, sümbolistlik nukuteater
Ferdinand Veike klassikaline sirmiteater
Hiirepoja ja elevandipoja uus lavaelu
Heljo Männi muinasjuttnäidend Helle Laasi lavastajadebüüdiks
Ferdinand Veike läheb kaasa avatud mänguga
Rein Aguri nukukompositsioon A. H. Tammsaare novellidest ja miniatuuridest
Helle Laasi lavastused
"Petja ja hunt" pakub improvisatsioonirõõmu
Ingo Normet ja Jaan Urvet - külalislavastajad Nukuteatris
Nukuteater ei ole ainult lasteteater
Veelkordne tagasipilk seitsmekümnendate aastate nukuteatrile
Rein Agur - eesti nukuteatri uuendaja
Nukuteater seitsmenda ja kaheksanda aastakümne vahetusel
Teatrisisesed vastuolud
"Tuhkatriinu" üllatav tõlgendus
Ferdinand Veike ühe loominguperioodi väärikas lõpp
Ferdinand Veike läbi kolleegide silmade
Ferdinand Veike mõtteid nukuteatrist
Kunstnik Jaak Vaus
Nukuteatri kaheksakümnendad aastad
Uus algus
Lastekriminull - noorte näitlejate nukumängukool
Intiimne laulukava ja laadateater
Nukumuusikal ja supershow
Igihaljad muinasjutud ja valmid
Hendrik Toompere debüüt lavastajana ja uudne näärilavastus
Tuhkurhobuse traagiline elukäik
"Pessi ja Illuusia" - armastus ja sõda
Edu Baltimaade festivalil Tallinnas
Nukker Näkineid ja lustlik Hiir
Uudne "Okasroosike"
Eesti Riikliku Nukuteatri kolm aastakümmet
Näidend inimese ja looduse suhetest
Eero Spriit külalislavastajana Nukuteatris
Rõõmsameelsed, poeetilised lavalood väikelastele
Shakespeare toob täiskasvanud publiku Nukuteatrisse
Taas algupärane dramaturgia
Teatriaasta täiskasvanuile
"Suveöö unenägu" lummab vaatajaid ja kriitikuid
Sirmiteater jääb
Tuglas aitab leida Eesti nukuteatri oma nägu
Ajas muutuv Gulliver
Mägramängust Kalevipojani
Absurdiklassikud nukuteatrisse
T. Å. Bringsværdi muinas-fantastiline nukunäidend
Leedulaste traagiline muinasjutt
Esimene jõuluetendus
Helle Laasi muinasjutuetendused
80-ndate aastate Nukuteater
90-ndad, muutuste aastad
Aguriga ja Agurita
Eero Spriit tuleb Nukuteatrisse
Nukuteatri suveõu
Repertuaar uueneb
"Faustike" ovaalsaalis
1990-ndate aastate teine pool
Uuslavastused suveõues
Eero Spriit lahkub ametist
Tuttavad muinasjututegelased
Nukuteater õpetab täiskasvanuile elutarkust
Trollid ja haldjad
Taas külalislavastajad
Debütandid Janno Põldma ja Evald Hermaküla
Nukuteatri lava jälle vanade tuttavate päralt
Evald Hermaküla võtab koorma kanda
Poolelijäänud töö viiakse lõpule
Tagasivaade 90-ndatele aastatele
Eesti Nukuteater taastab rahvusvahelised sidemed
Uus algus uuel sajandil
Sajandivahetus uute juhtidega
Andres Dvinjaninov riskib
Pilguheit tulevikku
Lõpetuseks
Allikaviited
Lisad
Eesti kutselise nukuteatri lavastusi aastail 1936-2004
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Lavastajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Kunstnikud
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Heliloojad, muusikalised kujundajad
Draamateater (1936-44 ja 1948-51)
Noorsooteater (1945-48)
Ugala (1948-51)
Kuressaare Teater (1949-51)
Vanemuine (1940 ja 1950)
Eesti Riiklik Nukuteater (1952-2004)
Eesti Riikliku Nukuteatri juhid 1952-2004
Eesti Riikliku Nukuteatri näitlejad 1952-2004
Aunimetused
Diplomeid, preemiaid
Festivale, külalisesinemisi, välissõite
Külalisnukuteatreid Eestis
Kauaaegsed töötajad ER Nukuteatris
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.01.2002
Eesti Riikliku Nukuteatri töötajad 01.08.2004
Töötanud ER Nukuteatris
Isikunimede register
Ilmunud artikleid
Pildigalerii
Lühendid
CD abi-info
II osa. Eesti Riiklik Nukuteater

NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD

TUGLAS AITAB LEIDA EESTI NUKUTEATRI OMA NÄGU

ER Nukuteater alustas oma hooaega 1986. a septembris esietendusega – lavale tuli Friedebert Tuglase “œToome helbed” . 1908. aastal trükivalgust näinud novelli “œToome helbed” põhjal tegi instseneeringu R. Agur. Tema oli ka lavastaja. Kujundus oli Rein Lauksilt, muusika Raimo Kangrolt ja laulusõnad Rein Raualt. Nagu “œVäike Illimar” , oli ka “œToome helbed” Fr. Tuglasel mõeldud lugemiseks eelkõige täiskasvanuile. Nukuteater oli aga selle poeetilise loo väikesest Leenist ja tema fantaasiarikkast lapsemaailmast lavastanud lastele. Samas suutis etendus paeluda ning huviorbiiti haarata ka täiskasvanud publikut. R. Agur on “œToome helveste” parimaks publikuks pidanud just mudilasi koos vanematega.947

ERN: ā€œToome helbedā€¯ (F. Tuglas, 1986). Stseen lavastusest. Keskel Leeniga T. TÅ‘nis ja T. Ruubel. “œToome helbed” kandis vaataja juba esimeste hetkedega pühalikku teatrimaailma. Kasutati vormi nukk + elav näitleja, millele lisandusid varju- ja maskiteatri elemendid. Kõik see sulandus harmooniliseks tervikuks. Paeluv oli lavale saabuv maskides laulusekstett (selles osalesid T. Ruubel, T. Tõnis, A. Vaher, H. Toompere, M. Kampus ja A. Uder), kes väreleva küünlatule valgel laulsid leegist, mis on kustumatu ja igavene kui loodus, kunst ja muinasjutt. Otse vaataja silme ees loodi dekoratsioonidest toomingad ning looduse nii-öelda salamaailm, kus puutüvedelgi märkame elatanud inimese nägu. Kogu seda koduidüllilikku situatsiooni aitasid võimendada ka Leenit juhtivate näitlejate T. Ruubeli ja T. Tõnise näod. Näitlejad kord samastasid end elustatava nukuga, kord eemaldusid sellest rollist ning teisenesid oma lapsukest hellitavateks emadeks.

“œToome helvestes” põimusid omavahel reaalne ja kujuteldav maailm. Leeni kujutluspildid olid nukulaval antud õrnsinakas valguses, aitamaks luua muinasjutulist atmosfääri. Kui “œVäike Illimar” oli juba algmaterjali poolest terviklikum ja humoorikam, siis sügavalt poeetiline “œToome helbed” oli eelkõige meeleoluteater. Erinevate hingeseisundite nähtavakstegemisel otsis nukuteater temale ainuomaseid väljendusvahendeid. Mõjuvaim oli lavastuse finaal oma meeleoluka ruumilis-pildilise liikumise – toomehelveste langemisega. Ja kuigi “œToome helveste” lavastus oli antud nukramates toonides kui “œVäike Illimar” , ei jäetud publikut sealgi ilma koomikast, peamiselt karjapoiss Vidriku kalapüügistseenis. Lavastuse nukkerlüürilisele üldmeeleolule vastandus ka Marie ja Kusta (A. Vaher ja H. Toompere) groteskne etteaste elavplaanis (maskidega).

“œVäikese Illimari” ja “œToome helveste” tähtsaimaks ühisosaks oli nende rahvalikkus. Nende kahe lavastuse kaudu ilmnes kõige selgemini Eesti nukuteatri oma nägu. Midagi väga lähedast oli neis Tuglase lavastustes leedulaste sügavmõttelise, kujundi- ning tähendusrikka nukuteatrikeelega. Võib-olla oli see ka üheks põhjuseks, miks “œToome helbed” Baltimaade nukuteatrite festivalil Kaunases 1989. a septembris nii hästi vastu võeti. Seda enam, et seekord ei piirdutud üksnes Leedu, Läti ja Eesti nukuteatritega, vaid festivalile oli kutsutud esinejaid ka Saksamaa Liitvabariigist, Soomest, Taanist ja Poolast. Kuigi auhindu välja ei jagatud, oli Tuglase-Aguri “œToome helbed” üks festivali tipplavastusi. Väga emotsionaalselt kirjutas meie Nukuteatri lavastusest Kaunase teatrikriitik Vida SaviĨiunaite festivalilehe Ekspres Informacija teises numbris. Ta hindas “œToome helbeid” kui lavastust, “œkus iga millimeeter esinemispinda on terve maailm, kus kõige väiksemgi inim- või nukuliigutus on hingesüžee ja salapärane helin, määramaks hingeseisundit, meeleolu ja mõtteid.” Ja edasi: “œInimese esinemine laval, tema kokkupuutumine maskiga, nukuga ja asjadega, muudatused Rein Aguri teatri stsenograafias – see kõik on katkematu teatraalne rituaal. Siin on nuku ja inimese ühtesulamine võrdne püha vande andmise saladusega ... Rein Agur ja tema näitlejad on oma lavastustega mulle alati süstinud usku nukuteatrisse kui kõrgeima ja puhtaima teatrikunsti ilmingusse. Pärast “œToome helveste” vaatamist minu usk temasse elavnes veelgi. Vaadates eestlaste lavastust, veendusin veel kord, et teatraalne ime sünnib solidaarsusest tema loojatega. Ühtaegu on solidariseeruda antud vaid tarkadele inimestele, kellel on suur hing. Selline aga ongi Rein Agur ja sellised on ka tema näitlejad.” 948

Edasi

 

Converted from CHM to HTML with chm2web Pro 2.85 (unicode)