II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD
TUGLAS AITAB LEIDA EESTI NUKUTEATRI OMA NÄGU
ER Nukuteater alustas oma hooaega 1986. a
septembris esietendusega – lavale tuli Friedebert Tuglase “Toome
helbed” . 1908. aastal trükivalgust näinud novelli “Toome
helbed” põhjal tegi instseneeringu R. Agur. Tema oli ka lavastaja. Kujundus oli Rein Lauksilt, muusika Raimo Kangrolt ja laulusõnad Rein Raualt. Nagu “Väike
Illimar” , oli ka “Toome helbed” Fr. Tuglasel mõeldud
lugemiseks eelkõige täiskasvanuile. Nukuteater oli aga selle
poeetilise loo väikesest Leenist ja tema fantaasiarikkast
lapsemaailmast lavastanud lastele. Samas suutis etendus paeluda
ning huviorbiiti haarata ka täiskasvanud publikut. R. Agur on
“Toome helveste” parimaks publikuks pidanud just mudilasi koos
vanematega.947
“Toome helbed” kandis vaataja juba
esimeste hetkedega pühalikku teatrimaailma. Kasutati vormi nukk +
elav näitleja, millele lisandusid varju- ja maskiteatri elemendid.
Kõik see sulandus harmooniliseks tervikuks. Paeluv oli lavale
saabuv maskides laulusekstett (selles osalesid T. Ruubel, T. Tõnis, A. Vaher, H. Toompere, M. Kampus ja A. Uder), kes väreleva küünlatule valgel laulsid
leegist, mis on kustumatu ja igavene kui loodus, kunst ja
muinasjutt. Otse vaataja silme ees loodi dekoratsioonidest
toomingad ning looduse nii-öelda salamaailm, kus puutüvedelgi
märkame elatanud inimese nägu. Kogu seda koduidüllilikku
situatsiooni aitasid võimendada ka Leenit juhtivate näitlejate T.
Ruubeli ja T. Tõnise näod. Näitlejad kord samastasid end
elustatava nukuga, kord eemaldusid sellest rollist ning teisenesid
oma lapsukest hellitavateks emadeks.
“Toome helvestes” põimusid omavahel reaalne ja kujuteldav
maailm. Leeni kujutluspildid olid nukulaval antud õrnsinakas
valguses, aitamaks luua muinasjutulist atmosfääri. Kui “Väike
Illimar” oli juba algmaterjali poolest terviklikum ja humoorikam,
siis sügavalt poeetiline “Toome helbed” oli eelkõige
meeleoluteater. Erinevate hingeseisundite nähtavakstegemisel otsis
nukuteater temale ainuomaseid väljendusvahendeid. Mõjuvaim oli
lavastuse finaal oma meeleoluka ruumilis-pildilise liikumise –
toomehelveste langemisega. Ja kuigi “Toome helveste” lavastus
oli antud nukramates toonides kui “Väike Illimar” , ei jäetud
publikut sealgi ilma koomikast, peamiselt karjapoiss Vidriku
kalapüügistseenis. Lavastuse nukkerlüürilisele üldmeeleolule
vastandus ka Marie ja Kusta (A. Vaher ja H. Toompere) groteskne
etteaste elavplaanis (maskidega).
“Väikese Illimari” ja “Toome helveste” tähtsaimaks
ühisosaks oli nende rahvalikkus. Nende kahe lavastuse kaudu ilmnes
kõige selgemini Eesti nukuteatri oma nägu. Midagi väga lähedast
oli neis Tuglase lavastustes leedulaste sügavmõttelise, kujundi-
ning tähendusrikka nukuteatrikeelega. Võib-olla oli see ka üheks
põhjuseks, miks “Toome helbed” Baltimaade nukuteatrite
festivalil Kaunases 1989. a septembris nii hästi vastu võeti.
Seda enam, et seekord ei piirdutud üksnes Leedu, Läti ja Eesti
nukuteatritega, vaid festivalile oli kutsutud esinejaid ka Saksamaa
Liitvabariigist, Soomest, Taanist ja Poolast. Kuigi auhindu välja
ei jagatud, oli Tuglase-Aguri “Toome helbed” üks festivali
tipplavastusi. Väga emotsionaalselt kirjutas meie Nukuteatri
lavastusest Kaunase teatrikriitik Vida SaviĨiunaite festivalilehe
Ekspres Informacija teises numbris. Ta hindas “Toome helbeid”
kui lavastust, “kus iga millimeeter esinemispinda on terve
maailm, kus kõige väiksemgi inim- või nukuliigutus on
hingesüžee ja salapärane helin, määramaks hingeseisundit,
meeleolu ja mõtteid.” Ja edasi: “Inimese esinemine laval, tema
kokkupuutumine maskiga, nukuga ja asjadega, muudatused Rein Aguri
teatri stsenograafias – see kõik on katkematu teatraalne
rituaal. Siin on nuku ja inimese ühtesulamine võrdne püha vande
andmise saladusega ... Rein Agur ja tema näitlejad on oma
lavastustega mulle alati süstinud usku nukuteatrisse kui kõrgeima
ja puhtaima teatrikunsti ilmingusse. Pärast “Toome helveste”
vaatamist minu usk temasse elavnes veelgi. Vaadates eestlaste
lavastust, veendusin veel kord, et teatraalne ime sünnib
solidaarsusest tema loojatega. Ühtaegu on solidariseeruda antud
vaid tarkadele inimestele, kellel on suur hing. Selline aga ongi
Rein Agur ja sellised on ka tema näitlejad.” 948
|