II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
NUKUTEATRI KAHEKSAKÜMNENDAD AASTAD
80-NDATE AASTATE NUKUTEATER
Kui 1970-ndad aastad tähistasid kardinaalsete uuenduste ja
teatraalse teatri võidukäiku Eesti teatrielus ning nukuteatris
leidis õigustuse avatud mäng, siis kaheksakümnendad aastad tõid
tagasipöördumise traditsioonilisema mängulaadi
ja psühholoogilisema teatri poole, mille fookuses on
näitlejad. Analoogilisi arenguid võis täheldada 80-ndate aastate
lõpul ka Eesti Nukuteatris. Nii oli see V. Petrovi “Lumemuinasjutu” ,
E. Ionseco “Ninasarviku”
ja F. Dürrenmatti “Herakles ja
Augeiase talli” puhul. Täiskasvanuile adresseeritud
lavastused olid teatri repertuaaris ja näitlejate mängumaa
avardamisel tähtsal kohal. Täheldatav oli seniste stampide
lammutamine ning jätkuvad otsingud väljendusvahendite
rikastamiseks ja mitmekesistamiseks. Kõrvuti traditsioonilise
sirmiteatriga oli eluõigustes avatud mäng. Ühes ja samas
etenduses võidi kasutada ühtaegu nii nukumängu, mängu
elavplaanis, maskimängu, varjuteatrit jm. Nukuteater püüdis oma
repertuaari rikastada nii sisuliselt kui ka vormiliselt
eriilmeliste lavastustega. Folkloorsed mõjutused ilmnesid eredalt
rituaalse maskimängu näol näiteks “Toome
helvestes” ja “Väikeses Illimaris” (1975,
1990).
Täielikult olid folkloorile rajatud R. Aguri kompositsioon eesti muinasjuttudest “Karjapoiss on
kuningas” (1981) ja H. Laasi muinasjuttude lavastused.
Kui 50-ndate ja 60-ndate aastate nukuteatris oli tähtsal kohal
eakohasuse nõue, siis 80-ndate aastate nukuteatris võis märgata
püüdu mängida mitte niivõrd teatud eas lastele, kui just teha
head nukuteatrit, mis oleks ühtaegu vastuvõetav nii noorele kui
vanale teatrihuvilisele. Esmatähtsaks ülesandeks sai kanda
publikuni mõttesügavat poeetilist sõnumit.
R. Agur: “Hingeharidus on see, mida meie teater lastele peab
andma. Me peame kusagilt muutuma, mitte visuaalse ja tehnilise
aspekti poolest, vaid selle poolest, et hingeline ilu meie teatris
ellu saada. See on ka näitleja hinge ilu. See on tõelise looja
hinge ilu. Kui seda kätte ei saa, kui läheme lihtsalt
ärategemise liinis, siis on see koolnud teater. Meie arvates meie
teater saab olla elu jõhkruse, julmuse ja halastamatuse
vastasseisja. See on vajalik mitte ainult lastele, vaid
kõigile.” 969
Poliitilise elu aktiviseerumine tõi 80-ndate aastate
teatripildis tähtsale kohale algupärase ajakajalise
probleemnäidendi, mis Nukuteatris oli esindatud M. Tiksi “Mägramängu”
(1987) näol. Ka F. Dürrenmatti “Herakles ja Augeiase tall”
(1989) sobis hästi uute tuultega ühiskondlik-poliitilises
elus.
Tõsisemaks probleemiks kaheksakümnendate aastate Nukuteatrile
oli lavastajaprobleem. Peaaegu kogu lavastajakoorem lasus
peanäitejuht R. Aguri õlul. Kasutati küll külalislavastajate
abi ning lavastamist usaldati ka oma näitlejaile, omainimestele,
ent järjekindlalt nukulavastajatööga ei sidunud ennast ükski
neist. Külalislavastajatest töötasid Nukuteatris V. Fiekova Saksamaalt, I. Normet, E. Spriit, P. Pedajas, K. Raid (J. Å vartsi “Alasti kuningas” mitmetel
põhjustel publiku ette ei jõudnud), J. Lumiste ja leedulane A. Mikutis. Näitlejaist said lavastamisvõimaluse
H. Toompere, T. Raadik, V. Luup, H. Laas, V. Jürisson, T. Aasmäe, U. Alender, A. Kreem, H. Kõrvits ja A. Puudersell. Mõni neist tegi ka enam kui ühe
lavastuse.
Nagu eelneval aastakümnel, tundis ka 80-ndate aastate
nukuteater teravat puudust algupärasest repertuaarist. Seda
püüti korvata väärtkirjanduse dramatiseeringute lavastamisega.
Eesti kaasaegsetelt autoritelt jõudsid lavale J. Peegli-J. Saare “Verine
John” , E. Niidu-A. Kreemi “Krõlliga ja
Krõllita” , M. Kivistiku liiklusteemalised “Tänavatund”
ja “Vusserdused
kooliteel” , I. Trulli “Imeline
imik” , L. Tungla “Krants kuuse
all” , V. Koržetsi “Koll Kalli” ,
M. Tiksi “Mägramäng” ja veel mõned lavalised kompositsioonid
ja nääriteemalised näitemängud.
Alates 1983. aastast kujundas enamiku lavastusi sel ajal teatri
peakunstnikuna töötanud R. Lauks, kelle tugevaimaks küljeks on karikaturistile
omane nukukujunduse terav karakteersus ja tinglikkus. Aga ka
inimlikkuse ja ilu nägemine.
Suure fantaasialennu ning isikupärase teatraalsusega tõid
Nukuteatrisse vaheldust külaliskunstnikud A Unt ("Kadunud
aabitsa saladus") ja Riina Vanhanen ("Karjapoiss on
kuningas", "Suveöö
unenägu" ja "Pöial-Liisi").
Teater kasutas mitme teisegi külaliskunstniku abi: I. Lieske Saksamaalt, A. Parmasto, K. Rattus, M. Viires, B. Cvirkiene Leedust, L. Pihlak, R. Muna, L. Roosa, R. Järvi, P. Pärn, J. Kass, H. Volmer, A. Rõuk, K.-A. Püüman. Huvitavad kujundused tegi ka teatri enda
noor kunstnik A. Andreste lavastustele "Herakles ja Augeiase tall",
"Ruhv ja
Lendav Hollandalane" ja "Jõuluetendus".
80-ndate aastate nukulavastusi iseloomustas tugev
näitlejaansambel, improvisatsiooniline mängurõõm ja
fantaasiarikkus nii avatud mängus kui ka sirmil. Ansamblimängu
põhimõtte järgimine ei välista aga eredate näitlejaisiksuste
esiletõusu. Kõigepealt tuleks siin nimetada H. Toompere nime, kes oma esimesest rollist peale
(Kastanipoiss F. Veike lavastuses "Pärdik ja
Kastanipoiss", 1963) on olnud üks hõivatumaid näitlejaid.
80-ndad aastad tõid juba küpse näitleja loomebiograafiasse
mitmeid huvitavaid töid: tõsiasjalik detektiiv Aadu Auhha
("Kadunud
aabitsa saladus"), tundehell Pessi ("Pessi ja
Illuusia"), Kukk ("Kelluke ja
kikerikii"), ülemeelik imik ("Imeline
imik"), traagiline armastaja Romeo ("Romeo ja Julia"),
armupiinades vaevlev Lysander, totternaljakas kangur Bottom ning
haldjate kuningas Oberon ("Suveöö
unenägu"), Gulliver ("Gulliver ja
Gulliver” ), Illimar ja Vidrik ("Väike Illimar" ja "Toome
helbed"), vahva karupoiss ("Lumehelbekese
kool"), südamlik vanataat ("Lumemuinasjutu" kammervariant),
paheline Kalevipoeg ("Kalevipoja
lood"), ninasarvikute ja ninasarviklusega võitlev Berenger
("Ninasarvik").
Lisaks H. Toomperele tegid toredaid rolle teisedki kogemustega
nukunäitlejad. Sirmiteatris oli lausa asendamatu M. Peedo, M. Toompere, O. Paesülla, K. Reneli jt. nukumänguoskus. M. Peedo huvitavamatest
näitlejatöödest võiks nimetada rebasepoeg Ludvig XIV ("Tuti I ja Ludvig
XIV"), osatäitmisi "Tuhkurhobuse
saatuses” , Vana Naist "Pöial-Liisis"
ja Võõrasema "Tuhkatriinus".
Meelde jäid O. Paesülla osatäitmised "Tuhkurhobuse saatuses" ja
"Näkineius",
M. Soomre (Mander) tibuke Tuti ("Tuti I ja Ludvig
XIV"), M. Toompere osatäitmised muinasjutukompositsioonis
"Karjapoiss on kuningas", Vares-koolitädi ning Karuema
"Lumehelbekese koolis", K. Reneli Vana Homaar ("Ruhv ja Lendav
Hollandalane), H Seljamaa Priidu Pässu ("Kadunud aabitsa saladus"),
haldjas Puck ja tisler Snug ("Suveöö unenägu"), H. Kõrvitsa Vanaema ("Imeline imik") ja Jean
("Ninasarvik"), T. Raadiku Priidu ("Priidu viiul"), P. Sikkeli ja T. Raadiku või H. Seljamaa
muinasjutuvestjad emotsionaalses "Okasroosikeses".
80-ndate aastate alguses mängis kaasa veel ka kutselise nukuteatri
hälli juures olnud legendaarne näitleja O. Liigand (Preester "Verises
Johnis").
Vaadeldav aastakümme tõi Nukuteatrisse mitmeid noori andekaid
näitlejaid nagu T. Ruubel (Julia “Romeos ja Julias" ja Helena
"Suveöö unenäos"), A. Presjärv ja T. Tõnis (Hermia "Suveöö unenäos", nimiosa
"Lumehelbekese koolis" ning kahasse mängitud väike Leeni "Toome
helvestes"), A. Vaher ("Pöial-Liisi" ja "Tuhkatriinu" nimiosad).
Toredaid osatäitmisi oli 80-ndail aastail teisteltki lühemat
või pikemat aega Nukuteatris töötanud näitlejatelt nagu
U. Alender, E. Uus, A. Uder, Ü. Vihma, M. Kampus, E. Maremäe, A. Talvik, R. Tammert, A. Puudersell, M. Tabor.
Ei saa mainimata jätta ka külalisesinemisi väljaspool Eestit
ja kontakte teiste maade nukuteatritega. Iseenesestki mõistetavalt
võttis Eesti NSV Riiklik Nukuteater osa traditsioonilistest
Baltimaade nukuteatrite festivalidest. 1982. a aprillis osaleti
"Eulenspiegeli
seiklustega" Magdeburgi nukuteatrite festivalil. Novembris 1987
võeti "Okasroosikese" ja "Meie majaga"
osa Taškendis toimunud nuku- ja noorsooteatrite festivalist. 1981.
a oktoobris toimus Varnas Bulgaaria nukunäidendite festival
"Kuldne delfiin". Sellel üritusel pälvis välismaiste teatrite
konkursis kuldmedali R. Aguri lavastatud Bulgaaria dramaturgi Rada
Moskova "Kuhu jooksed, varsake?" (külalisena Leningradi Riiklikus
Nukuteatris "Skazka") . Samuti sai R. Agur parima režii auhinna.
1988. a oktoobris oli R. Agur taas Varnas Bulgaaria dramaturgia
festivalil, seekord kaasas koduteatris lavastatud V. Petrovi
"Lumemuinasjutt". Lavastus märgiti ära eripreemiaga ja preemia
vääriliseks tunnistati ka H. Toompere näitlejatöö. Eriti pikk
rännak tehti aga "Okasroosikesega" 1988. a augustis. Nimelt
mängiti "Okasroosikest" Jaapanis UNIMA ülemaailmsel festivalil.
Nukuteater andis jaapanlastele kuus etendust. Vastuvõtt oli
üllatavalt hea. 1989. a oldi näitlejate rühmatööna valminud
lavastusega "Hiir! Hiir!
Hiir!" Gentis rahvusvahelisel tänavateatrite festivalil.
Lisaks festivaliesinemistele oli ER Nukuteatril teisigi kontakte
teiste maade nukuteatrite ja publikuga. 1981. a kevadel esines
kümne päeva vältel Tallinnas täiskasvanud publikule Läti
Riiklik Nukuteater. Kevadel 1982 aga etendati Moskvas
Kunstitöötajate Keskmaja kutsel "Petjat ja
hunti" ja V. Koržetsi teksti alusel loodud programmi
"Tähesära"
(üks osa lavastusest “Näärid 1981-1982” ), mis oli
näitleja H. Toompere kanda. 1983. a veebruaris mängis ER
Nukuteater "Okasroosikest" Ülevenemaalise Teatriühingu kutsel
Moskvas ÜTÜ väikeses saalis.
Septembris 1987 mängiti nädala jooksul Moskvas koguni kuut
lavastust: lastele "Meie majas", "Koll Kalli" ning "Pessi ja
Illuusia"; täiskasvanuile "Suveöö unenägu", "Imeline imik" ja
"Gulliver ja Gulliver". Etendused Moskva Riikliku Akadeemilise
Kesknukuteatri 480 kohaga saalis olid enamasti välja müüdud (ER
Nukuteatri saalis oli vaid 177 kohta).
Tihedad on olnud kontaktid soomlastega. Lavastaja R. Aguri ja
kunstnik R. Lauksi käe all valmis Soomes Vaasa nukuteatris W.
Shakespeare'i "Romeo ja Julia", mille esietendus toimus 2.
oktoobril 1983 Kokkolas. Turu Nukuteatris lavastas aga R. Agur
täiskasvanuile mõeldud nukulavastuse "Daniel Hort". Selle
esietendus oli 1. juulil 1988 Turu lossi endises tallihoones
(hilisemas koosolekute saalis). Südamliku vastuvõtu leidsid 1986.
a septembris külalisesinemised "Okasroosikesega" Helsingis ja
Kotkas. 1989. a märtsis võttis Nukuteater lavastustega "Pessi ja
Illuusia” ja "Okasroosike" osa Oulu teatripäevadest.
Sama aasta oktoobris andis Tallinnas, Tartus ja Pärnus etendusi
Bread and Puppet Theater Ameerika Ühendriikidest. 1988. a mais
esines Genti sõpruspäevade raames Tallinnas nukuteater Belgiast
nimega "Taptoe". Rahvusvahelisi kontakte oli meie Nukuteatril veel
teisigi.
80-ndate aastate Nukuteatri kõige suuremaks ja valusamaks
probleemiks oli ruumiprobleem. Endistviisi tuli maja Lai t 1 jagada
ALMAVÜ-ga. Need viiekümnendatel aastatel kättevõidetud
ahtakesed tööpinnad ei suutnud kuigivõrd rahuldada 80-ndate
aastate Nukuteatri vajadusi. Ajanõuetele mittevastav
materiaal-tehniline baas aga ähvardas üha enam mõjutada teatri
loomingulise töö tulemusi. Lõpuks 1989. aastal andis ALMAVÜ KK
lubaduse tema käsutuses olevatest ruumidest välja kolida ja anda
maja tervikuna Nukuteatri käsutusse. Ent tegelik väljakolimine
venis, kuna ALMAVÜ-d ei rahuldanud neile pakutud ruumid Uuel
tänaval. Nukuteatri ruumiprobleemi lahendus lükkus järgmisesse
aastakümnesse.
|