II osa. Eesti Riiklik Nukuteater |
90-NDAD, MUUTUSTE AASTAD
REPERTUAAR UUENEB
Uue peanäitejuhi E. Spriidi lavastajakäekirjast ja suundumustest
sõltuvana näis 90-ndate aastate nukuteater kalduvat enam
välistele vahenditele rõhku paneva, visuaalselt põneva, ent
sisulises plaanis vähem süvenemist ilmutava estraadliku
nukuteatri poole. Selle tõestuseks oli ka A. Kivirähki vaimukas (absurdi)komöödia
täiskasvanuile “Vanamehed
seitsmendalt” oma rõhutatult teatraalse lavalise lahenduse
ja leidlike grotesk-koomiliste tüüpkarakteritega.
Kõrvuti estraadlikuma suunaga
viljeleti 90-ndate aastate esimese poole Nukuteatris ka
traditsioonilist sirmiteatrit. Kenad meeleolukad sirmilavastused
olid V. Luubi lavastatud L. Lopejska ja H. KrĨulova
“Kureke
ja hernetont” ja R. Kangro-L. Tungla suurejoonelise kujundusega nukuooper
“Hunt ja
seitse kitsetalle” . Sirmilavastused olid ka A. Liivese “Pauka ja teised
loomad” (lavastaja R. Agur), A. Perviku “Sookoll ja
sisalik” (lavastaja H. Laas), Esko-Pekka Tiitineni “Metsakuninga
kroon” (lavastas Ivo Eensalu külalisena Draamateatrist), Malle Peedo ja Helle Laasi kahasse valminud
mini-nukuteater mudilastele H. Männi “Roosa
muinasjutt” , L. Tungla “Lehmatari
lugu” (lavastaja H. Toompere).
Vaatamata peanäitejuhi tööst loobumisele jätkas R.
Agur Nukuteatris lavastamist. 1993. a tõi ta välja lavakava, kus
osales Toompere pere kolm põlvkonda – Maie ja Hendrik Toompere Eesti Riiklikust
Nukuteatrist, nende poeg Hendrik Eesti Draamateatrist ja kuueaastane
pojapoeg Hendrik. See täiskasvanuile adresseeritud lavatükk
kandis pealkirja “Toompere pere
teatriõhtu” . Teatriõhtu põhiteljeks oli H. Chr. Anderseni “Ööbik” . Lavakavasse oli
põimitud ka Tammsaare, Shakespeare’i, Neruda ja Voltaire’i tekste.
Olulisi muutusi Nukuteatri
repertuaaripildis võis märgata alates hooajast 1993/94.
Turumajanduse halastamatu olelusvõitluse ja finantsraskuste
tingimustes loobuti või mängiti vähem laiema publikumenuta (või
kitsamale vaatajakontingendile adresseeritud) lavastusi (näiteks
“Jalgsemaa
järv” , “Seme ja maailm” ,
“Päikesekiir” ).
Enam etendati kõige väiksemaile vaatajaile mõeldud
(sirmi)lavastusi (“Kureke ja hernetont” , “Sookoll ja
sisalik” , “Pauka ja teised loomad” , “Metsakuninga kroon” ,
“Lehmatari lugu” jt). Hästi läks publikule ka
improvisatsiooniline “Hendrik
Toompere ja Heino Seljamaa kahekesi kuues osas” (lavastaja V.
Luup) ja 80-ndaist aastaist repertuaaris püsinud “Pöial-Liisi” ,
“Okasroosike” ja
“Karjapoiss on
kuningas” . Helle Laas jätkas edukalt oma muinasjutukavadega.
Lisaks vepsa ja setu muinasjuttudele tulid lavale “Saami
muinasjutud” (1990), “Mine
põrgusse” (eesti kuradimuinasjutud, 1992), “Islandi
lood” (1993) ja “Komi
muinasjutud” (1993). Alates 1994. a hakkasid
repertuaaripildis üha kaalukamat osa etendama E. Spriidi
lavastused “Alice
imedemaal” , “Sünnipäev
esikus” ja täiskasvanutükk “Vanamehed seitsmendalt” .
Viimane pälvis täiskasvanud publiku hulgas küllaltki soodsa
vastuvõtu. Kahe ja poole aasta jooksul mängiti seda 51 korda.
|